Vår? Vinter? Vår? Vinter? (och jag är med i amelia igen :-)

Källa: Åsa Jakobsson / SmartaMaten :-)
Källa: Åsa Jakobsson / SmartaMaten :-)
“Källa: Åsa Jakobsson / SmartaMaten” – klicka för att läsa om säsongens godbitar!

Det enda man kan säga med säkerhet om vädret just nu, är att man inte kan vara säker.
I måndags tog jag och Micke en liten förmiddagspaus i växthuset. Visst, med en extra fleece, men ändå. Det var sol. Varmt. Gräset var grönt, och snödropparna hade säsongspremiär

Idag skrapar snöskoveln mot uppfarten, och vintern är tillbaka (på snabbvisit, hoppas jag!)

amelia om säsongens grönsaker

Det man kan säga med säkerhet är att säsongens grönsaker är ganska få, och ännu värre blir det faktiskt i mars. Lite konstigt, kanske du tycker – mars är ju ändå en vårmånad.

Jag håller med, och första året jag jobbade med SmartaMaten blev jag *ytterligt* besviken över att februari kändes som rena nöjesfältet jämfört med mars.

Men, även om mars är snål så finns det ändå fina råvaror – vilket tidningen amelia skriver om i det nummer som kommer ut idag. (Där jag har fått äran att vara med som expert, roligt, roligt!)

Frysdisken

För att få lite mer variation kan man gott komplettera med grönsaker från frysdisken – mina favoriter är broccoli, haricots verts och gröna ärter. Frysta grönsaker skördas när de är som allra bäst, och enligt forskarna är de (under vårvintern, i alla fall) mer näringsrika än de “färska” som transporterats långväga ifrån (länk på norska).

Groddar

Ett annat säkert kort på vårvintern groddar. Groddar är liksom alltid i säsong, och förutom att de är löjligt nyttiga så är det ju så lätta att göra – läs min steg-för-steg-guide här.

Snö eller snödroppar, det är frågan

2014-02-17 snödroppar
Välkomna, sötnosar. Ni är efterlängtade!

Nästa vecka lämnar jag mina snödroppar för snön i Umeå – mina tjejer har sportlov och förhoppningsvis får vi möjlighet att åka lite skidor (den enda vettiga användningen av snö, enligt mig).

Veckan därpå är det Mickes barn som har sportlov, och då hoppas jag att Täby bjussar på snödroppar och vårkänslor igen 🙂

/ Åsa

13 kommentarer

  1. Gröna ärtor är något som jag alltid har hemma. Supergott! Det blev faktiskt gröna ärtor idag till lunch. Tillsammans med egenhändigt groddade alfalfa. Brukar varva alfalfa med mungbönor i groddasken. Eller linser. Laxpaté var det som stod för proteinet idag. Egenhändigt lagad.
    Se http://blogg.visit-stina.com/?p=3628
    Fast numera byter jag ut mjölkprodukter mot Oatlys iMat och det går precis lika bra!

  2. Eftersom du skriver om groddar i det här inlägget vill jag marknadsföra en bra groddgrej för nästan inga pengar. Att grodda själv blir gott och det är dessutom enkelt och ekonomiskt. Februari månad ut är är det fraktfritt på Shopping4net.se och en låda kostar 107 kronor. En extra ask 30 pix. Jag beställde en extra ask idag. Se http://blogg.visit-stina.com/?p=6166

  3. Har också alltid frysta gröna ärter hemma, broccoli som är fryst känner jag mig lite skeptisk till eftersom det mesta av näringen ska finnas i vattnet man kokat/förvällt den i som man ju ska ta till vara på just därför, är inte mycket av näringen borta när man köper förvälld fryst broccoli då?
    Vad anser du om bikarbonatens hälsoeffekter förresten? Har läst en hel del om dess goda effekter på sjukdomar/besvär, ska ju vara väldigt basande.
    Undrar just om man kan inta en halv tesked i ett glas vatten om dagen utan att det blir för mycket salt och skadligt?
    Har tagit det då och då på sistone mot smärta i urinvägarna (ej fått någon säker diagnos på vad det är) och blivit hjälpt av det och så har magen lugnat sig av det också 🙂

      1. Tycker att olika märken håller väldigt olika kvalitet. COOPs “finbroccoli” är mest bara mos och vatten, medan Garants 800-gramspaket brukar vara riktigt schysta.

    1. Hej Estelle!
      Som sagt, frysta grönsaker lär behålla mer av sin näring än färska som skördas och transporteras långt.
      Bikarbonat är basiskt, och om man klarar av smaken så tror jag verkligen inte att det skadar att ta en halv tesked om dagen. Om du upplever en lindring av dina besvär så är det ju bara att köra på (med måtta, förstås, och 0,5 tsk verkar väldigt måttligt).
      / Åsa

      1. Ok, tack för tipset om Garants broccoli! 🙂 Ska jag definitivt testa då.
        Nä, fixar smaken av bikarbonat, men gör man inte det borde det nog inte förstöra effekten att blanda i det i något ört-te, gjorde det i te på Salvia här om dagen och blev väldigt förvånad över hur mycket sältan och smaken av bikarbonat försvann.
        Blir att jag fortsätter ett tag med det, är dock lite orolig över att det skulle kunde binda extra vätska i kroppen precis som salt…..tycker mig ha blivit lite svullen, hmmm….

  4. Hej i dina recept är det ju ofta kål och bönor. Blir gasig av dessa matgrupper. Gjorde dessutom ett matintoleranstest dom visade att jag var lite känslig mot kålväxter. Synd då typ alla nyttiga grönsaker är kålväxter. Så jag ska inte äta det jätteofta och mycket. Har du något tips?

    1. Hej Malin!
      En ovan mag-tarm-kanal kan bli gasig av kål och bönor (vilket ofta kallas “överkänslig”). Det beror på att kål och bönor till stor del bryts ned av “de goda bakterierna” i tarmen, och gasen är en restprodukt av den nedbrytningen.
      Det jag tycker funkar bäst är att:
      1) börja med små mängder och öka successivt – de goda bakterierna vänjer sig vid att få mat, förökar sig och hittar en bättre balans
      2) ta tillskott av mjölksyrabakterier, tex Holistic Lactovitalis (den variant jag själv fyller på med)
      3) ät kålväxterna tillagade istället för råa,
      4) koka bönorna med en bit kombu (kelp) och ät dem med “fjärtdämpande” kryddor som tex kummin, mynta, kanel, ingefära, fänkål och anis. Fler tips finns här!

      / Åsa

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *