Ett sötare blod…

… är titeln på en mycket läsvärd bok av vetenskapsjournalisten Ann Fernholm. Jag läste den i vintras, och samtidigt som den förstärkte mycket av det jag redan visste gav den mig också nya insikter och perspektiv. Jag rekommenderar den varmt!

För två veckor sedan intervjuades Ann i programmet En bok, en författare. Programmet går att se ända till 6 november 2013, klicka på bilden eller länken så kommer du rätt.

Det jag verkligen gillar med Ann är att hon lutar allt hon säger mot vetenskapliga undersökningar, hon är extremt väl påläst, hon efterlyser mer kostforskning, och hon är mycket duktig på att göra begripliga liknelser.

Ett sött blod leder till sjukdom. Punkt.

Man kan välja att tolka ”Ett sötare blod” som ett inlägg i den allmänna LCHF-debatten.

Men ännu viktigare – tycker jag – är att Ann så tydligt visar kopplingen mellan socker/snabba kolhydrater och tex hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt, fetma, cancer och demens.

För att undvika dessa sjukdomar behöver vi absolut inte äta LCHF, men vi måste sluta stressa våra stackars kroppar med allt detta socker (eller andra snabba kolhydrater) som finns i snart sagt varenda processat livsmedel.

165 g socker per person och dag?!?

Ann nämner i intervjun att år 2000, när Sveriges sockerkonsumtion låg som högst, åt vi 60 kg socker per person och år. Det blir 165 g socker per dag, eller ungefär 2 dl strösocker. Det är så obegripligt mycket att det knappt går att fatta. Särskilt om man betänker att detta var i genomsnitt. Jag åt då inte några sådana mängder, så någon annan har satt i sig en stor bit av min andel också. Gah.

Och. Äter du 165 g socker per dag i två veckor så motsvarar det drygt 1 kg kroppsfett. Gör du samma sak i ett år har du ätit tomma kalorier motsvarande 26 kg kroppsfett. Som vi söta svenskar trycker i oss istället för näringsrika rotsaker, grönsaker, fisk, nötter och långsamma kolhydrater. Undra på att vi bara blir sjukare och sjukare…

Hur ska man äta då?

Min personliga åsikt är att balans (och ett lagom inslag av låååångsamma kolhydrater) är sundare än LCHF, men har man väl fått en störd ämnesomsättning och ett starkt sockerberoende kanske till och med bönor utlöser ett sockersug. Då är det bra att göra som Ann Fernholm (och jag :-)) säger:

Experimentera med din egen kropp, och se vad du mår bäst av!

Jag (och många med mig) mår toppen av SmartaMaten. Någon annan kanske föredrar raw, vegan, paleo, LCHF, GI eller en kombination av dessa (vilket ju blir ungefär som SmartaMaten ;-))

Men jag är helt övertygad om att den gemensamma faktorn, hos dem som verkligen mår toppen, är att de inte äter några stora mängder socker och snabba kolhydrater.

Vill du läsa mer om boken (och provläsa första kapitlet) så kolla in ettsotareblod.se. Och nej, jag har ingen provision på boken, jag tycker bara att den är skrämmande bra 🙂

2 kommentarer

  1. Detta har ju kanske inte med detta inlägg att göra, men jag skulle jätte gärna vilja höra om du hört talas om 80/10/10, och isåfall vad tycker du om denna ”diet” eller ”livsstil”? MVH

  2. Hej Emelie!
    Min åsikt är att 80/10/10 är för extrem, och dessutom har ett alldeles för stort fokus på frukt. Jag föredrar grönsaker, och vill dessutom kunna blanda raw och tillagat med stor frihet.

    Anki Sundin har skrivit ett kort och to-the-point blogginlägg om 80/10/10, och jag tycker att hennes poäng är mycket vettig.
    / Åsa

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *