Är du en torris?

Citronvatten i kanna - redo att späs ut med mer vatten direkt i glaset. Läskande, gott och basgörande.

Dricker du tillräckligt mycket? Lagom är bäst när det gäller vätska, och en fråga jag får ganska ofta är hur mycket man ska dricka och vad man ska dricka.

Hur mycket?

Tumregeln är att du bör dricka ungefär 0,33 dl vätska per kilo kroppsvikt och dag.
Alltså: 50 kg => 0,33*50 = 16,5 dl, 60 kg => 19,8 dl, 70 kg => 23,1 dl.

Dessa siffror är naturligtvis ungefärliga, och gäller om du rör på dig ”normalt”. Om du svettas mycket behöver du fylla på med mer, och då behöver du också vara noga med att få i dig tillräckligt med salter så att inte vattnet sköljer rakt igenom kroppen.

Vad ska jag dricka då?

Jag tror på att göra det så enkelt för sig som möjligt.

Vattenjoniserare kanske funkar hur bra som helst, men de kostar en rejäl slant. Jag har inte någon egen erfarenhet av dessa, så jag kan egentligen inte uttala mig. De kanske är precis så bra som återförsäljarna hävdar. Eller så funkar det inte alls. Jag vet inte, men jag vet att det finns stora summor pengar att tjäna i vatten-businessen.

Är det någon av er som har provat och kan berätta om era erfarenheter?

”pH-droppar” kanske också funkar hur bra som helst, men till skillnad från citroner kan man inte köpa dem i mataffären. Och jag gillar ju när saker är enkla och naturliga. Men om du har provat och vill berätta så kör hårt i kommentarsfältet!

Vatten
Själv kör jag mitt dricksvatten genom en enkel filterkanna. Filtret lär reducera klor, tungmetaller, järn, kalk, rester av bekämpningsmedel och rester av läkemedel. Ärligt talat känner jag ingen större skillnad i smaken, men det känns bra så jag lär fortsätta.

I mitt dricksvatten har jag i princip alltid färskpressad citron, både för smaken och för den basgörande effekten. Jag pressar citronen i en vanlig citruspress, sedan spär jag ut den med vatten (ca 3 dl vatten till en citron) och häller upp i en liten kanna. Då är det superenkelt att dosera – en slatt citronvatten i botten på glaset, och sedan på med vanligt vatten. Easy peasy. Basiskt och enkelt.

Te
Rött te (rooibos) och mitt chaite med ingefära är mina favoriter. De är koffeinfria, precis som örtte.

Gröna smoothies
Vatten utblandat med sallad och frukt räknas också som vätska – sallad innehåller 90-95% vatten, och frukt någonstans mellan 80 och 90%.

Grönsaksjuice
Nyttigare (eller mer basisk) vätska än så går nog inte att dricka. Späd med lite vatten om det blir för starkt.

Alla dessa drycker hjälper dig att hålla vätskebalansen. Enkelt, billigt och naturligt.

Och gott 🙂

Vad brukar du dricka? Och hur märker du om du druckit för lite?

/ Åsa

Publicerat den
Kategoriserat som Åsas tankar

15 kommentarer

  1. Jag köper faktiskt mitt vatten utan kolsyra på flaska. Det är väl inte så bra ur miljösynpunkt. Det smakar gott och heter Aquador och kommer från en källa på Jylland. Är det bra eller dåligt?

    /Sonja

    1. Hej Sonja!
      Jag kan inte uttala mig om Aquador, men att hälla vatten på flaska för att sedan transportera det till Sverige från Danmark är tyvärr inte vad jag skulle kalla ”bra”.
      Så här säger Naturskyddsföreningen om flaskvatten: http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/dryck/flaskvatten/
      Naturligtvis beror vattenkvaliteten på man bor, men jag tror faktiskt att en enkel filterkanna (eller vattenfilter på kranen) räcker gott till vardags.
      Billigare, bättre för miljön och troligen minst lika bra kvalitet 🙂
      / Åsa

  2. Jag förstår inte hur vattnet kan bli basiskt när det blandas med citronsaft som ju är sur (pH lägre än 7)?

    1. Hej Ida!
      Vattnet blir inte basiskt, utan basgörande. Citron innehåller nämligen rejält med kalium, kalcium och magnesium vilket hjälper oss att balansera kroppen.
      Citron innehåller även citronsyra, en mild organisk syra som i en normalt fungerande kropp inte ställer till med några som helst problem.
      / Åsa

  3. Hej! Inser att detta är ett gammalt inlägg men provar att fråga ändå. De senaste åren har de, när man besökt tandläkaren, talat en hel del om att det blir vanligare och vanligare bland ungdomar med försvagad emalj. Detta ska tydligen ha att göra med ett större intag av sura drycker, främst läsk men även sådant som juice och citronvatten. Syran sägs tillfälligt mjuka upp emaljen och gör den mer ”lättsliten”. De uppmanar t.ex. att man väntar MINST en halvtimme med att borsta tänderna efter att man har druckit eller ätit något surt. Jag ställer mig därför frågande till hur bra det är för tänderna att dricka citronvatten. Eftersom, om man dricker så mkt vatten som man bör, man kanske dricker ett litet glas i timmen.

    1. Hej Emma!
      Jag tror att det är klokt att vänta med tandborstningen efter att man druckit citronvatten, och jag tror att det är klokt att vänta med citronvattnen efter att man borstat tänderna.
      Tandkräm är (om jag inte missminner mig) basisk och kan ju mycket väl reagera med det sura.

      Sedan tror jag att läsk och juice är ett oändligt mycket större problem när det gäller tandhälsan – citron innehåller bara extremt små mängder socker – men jag är inte tandläkare så jag vet inte säkert.

      Hör gärna av dig igen om du hittar mer klarhet någon annanstans!
      / Åsa

  4. Hej, skall bara förtydliga lite detta om att hur mycket skall man dricka /dag. Håller med Åsas uträckning där. Dricker man upp till ca 4 liter om dagen, skall man vara observant så att man inte kissar ur sig för mycket salter istället. Känner man sig trött och hängig eller rentav yrslig, skall man absolut minska på mängden drickat. Vi får in till sjukhuset, där jag jobbar, lite då och då patienter som har druckit upp till dessa mängder vätska /dag och det kan ställa till riktigt obehagliga problem, om man inte har tillsatt extra salter som natrium och kalium i sitt dagliga intag.
    Med all välmening Seija

    1. Tack Seija!
      Det är verkligen superviktigt att man varken dricker för mycket eller för lite – lagom är (som bekant) bäst.

      Om man dricker så mycket att det känns som att det bara rinner rakt igenom (och kisset är alldeles ljust), då har man lakat ut för mycket salter och då kan man, precis som du säger, råka ganska illa ut. I somras var det faktiskt en ung flicka som dog av vattenförgiftning, http://www.dn.se/nyheter/sverige/flicka-dog-av-for-mycket-vatten.

      / Åsa

    1. Hej Monika!
      Ja, det är inte lätt att veta hur man ska göra. Artikeln är från 2003, men jag är tveksam till att så mycket har förändrats sedan dess.

      Det jag vet är att vi i Sverige är extremt lyckligt lottade och många (särskilt med kommunalt vatten) har mycket fin vattenkvalitet direkt från kranen.
      Och kalkrikt vatten är ju inte så gott, men det är onekligen mer basiskt än mjukt vatten.
      En sak är säker – ska man använda en reningskanna ska man se till att byta filtren tillräckligt ofta.
      / Åsa

  5. Skulle vilja svara Emma att läsk och juice är inte sura drycker det är söta drycker som då också förstör tänderna. Citron däremot är surt och påverkar inte tänderna lika illa, så drick gärna citronvatten och vill du så kan du ju alltid gurgla munnen med lite vatten efteråt 😉

    Sen är det ju alltid dumt att borsta tänderna med fluor som är direkt skadligt för hälsan. Våra förfäder använde inte fluor och mystiskt nog inga kariesangrepp, värt att tänka på. jag blandar egen tandkräm istället.

    /Fredrik

    1. Hej Fredrik,
      tack för din kommentar!
      Jag håller helt och hållet med dig, och jag har också pratat med min tandläkare om detta. Enligt honom är citronvatten (dvs vanligt vatten med citron) OK. Däremot avrådde han naturligtvis från läsk/juice, och även från kolsyrat vatten.
      Coolt att du blandar egen tandkräm! Vad har du i den?
      / Åsa

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *