T som i Tillåtande

Det som har störst betydelse för din hälsa är hur du äter till vardags (och där hjälper jag gärna till med mina matsedlar, recept och inköpslistor!). Om du äter bra större delen av tiden – säg 80% – så ger du din kropp den buffert som behövs för att hantera det som är mindre bra.

Tårtan från Tuvas födelsedagskalas. Varenda tugga var gudomlig. Men jag skulle inte klara att äta den ofta, magen blev som en spärrballong efteråt!

Sedan kommer det helger och fester, och då är det himla mysigt att unna sig något extra. Vad ”något extra” innebär är ju helt olika från person till person, men en bra definition är denna:

”Något extra” = fyller inte på kroppen med vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer.

Det vill säga: och i princip allt vi brukar betrakta som ett normalt jobbfika, fredagsmys, födelsedagsfika, lördagsmiddag, snabbmat, snacks, godis, kaffe, ett mulligt rödvin eller vad man nu går igång på.

Men. Det viktiga – och detta är JÄTTEVIKTIGT! – är inte vad ”något extra är”. Det viktiga är hur du är när du äter eller dricker ditt ”extra”.

Regel #1: Planera för njutning

Har man minsta lilla tendens till ätstörningar är det lätt hänt att man antingen missunnar sig det där man egentligen är sugen på, och känner att man misslyckats typ som människa för att man inte klarar att stå emot.

Alternativt att man glufsar i sig i ett rasade tempo så att man knappt hinner känna smaken, och sedan tar man mer. Bara-för-att. (Ett beteende jag själv jobbat med…)

Det är ju supersynd. När du unnar dig något extra så är du banne mig värd att njuta av det!

Så planera för din njutning. Duka vackert, använd finglasen, pynta lite extra och se till att du har gott om tid att smaka på varje tugga eller klunk. Omge dig gärna med trevligt sällskap men se till att sällskapet också förstår att njuta: det är ganska stressande att äta tillsammans med någon som äter tvärfort och pratar hela tiden, eller hur?

Regel #2: Ta tillbaka balansen

Åh, vad det är lätt hänt att man fortsätter av bara farten. Vem har inte tänkt ”det är ändå kört, så jag kan lika gärna ta en bit till.” Eller ”eftersom jag fikade på jobbet i eftermiddags så kan jag lika gärna äta pizza till middag”. Och så vidare. Och så vidare.

Men det är ju ungefär lika smart som att fortsätta köra mot rött ljus hela dagen (eller hela helgen) bara för att man gjorde det på morgonen!

Gör inte det. Låt njutningen vara en njutning istället för att förvandlas till ett gatlopp av dåligt samvete och uppblåst mage.

Om du verkligen vill ha något mer så unna dig det, men gå först tillbaka till Regel #1 🙂

Och kom ihåg att det faktiskt finns massor – massor! – av gott som fyller på kroppen istället för att tära på reserverna! Det är inte ett liv som asket som är målet, utan att få leva, vara frisk och njuta av livet fullt ut. Läääänge.

Regel #3: Man kan äta allt, men inte alltid

En av världens enklaste och bästa regler. Vardag är vardag, fest är fest.

Om du festar för ofta så tar kroppen stryk, så enkelt är det. Låt minst 80% av dina måltider vara vardag, och ät så mycket grönsaker du kan när det är fest!

/ Åsa

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *