Veckans största utmaning: buffé. Gånger tre.

Åh, vad jag tycker att det är svårt att äta buffé. Jag äter alltid alldeles för mycket, och plötsligt – bara för att det finns där – så äter jag sådant som jag *vet* gör mig svullen, bubblig i magen och allmänt… illamående.

Önskar att jag hade tagit bild på min underbara frukost: äggröra, grönsaker och blandade bär med hasselnötter och solrosfrön. Men ni får nöja er med buffétips #5, här illustrerat med min älskade cykel.

Tills nu.

Jag har nämligen ägnat det senaste dygnet åt att öva: Middagsbuffé. Frukostbuffé. Lunchbuffé. Jag och Micke åkte iväg på en jobbkryssning för att få styr på planeringen inför sommaren och hösten, utan att behöva bekymra oss om matlagning och andra vardagliga ting. Det blev en tisdagskryssning med Viking Line – en klart annorlunda upplevelse där medelåldern låg på ca 70 år. Party party. Not. Om man inte räknar styrdans förstås 😉

Hur som helst. Min nya bufféapproach, som funkade rent fantastiskt, är följande:

  • Ät med gott samvete (för mycket, om du är som jag), men ät bara av det som gör någon – om än avlägsen – nytta i kroppen. Fisk, rom, räkor, pinjenötter… Mmm!
  • Ät alla grönsaker du kommer över. Sallad, varma grönsaker, kalla grönsaker – fyll tallriken med färg. Du får plats med det andra i alla fall.
  • Skippa bröd/pasta/potatis och allt det där som bara gör dig mätt och tung i kroppen.
  • Efterrätterna smakar bara socker. Jag lovar. Ta lite ost och frukt istället.

På detta sätt har jag nu lyckats toknjuta av tre bufféer på mindre än ett dygn, och ändå vara helt pigg och fräsch i kroppen – trots att vi satt stilla och intensivjobbade precis hela dagen. Inte illa! *klappar mig själv på axeln*.

Ett annat tips är att motionera sig till och från buffén. Vi cyklade 18 km till färjan, och lika långt hem – så den allra största utmaningen var faktiskt att få med sig datorer, laddare och övrig packning i två ynkliga ryggsäckar 😉

/ Åsa

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *