TV4 om barnfetma

Energimässigt är ca 150 g smågodis = 100 g mjölkchoklad = delicatoboll + 0,5 liter cola. Eller en knökfull skål med frukt.

Enligt en ny riksdagsrapport är barnfetma ett av vår tids stora folkhälsoproblem, och tydligen är ungefär vart 5:e barn överviktigt. Detta har TV4 Nyhetsmorgon tagit upp, med hjälp av sin expertpanel med dietisten Anna Ek, överläkare Mikael Sandström och professorn i pediatrik Claude Marcus.

Klart sevärt, klicka på bilden eller här så hamnar du direkt på det sammandragna klippet på ca 25 min.

Övervikt hos barn kan beror på många faktorer, men här kommer de jag själv tror är de största bovarna.

Först och främst: energitätheten

Ungefär 10 min in i klippet visas bilden här ovanför.

Mina barn brukar äta en frukt och (om de ska iväg på en krävande aktivitet) en näve nötter till mellanmål en vanlig dag. En frukt. Inte en hel skål. För det orkar man ju inte. Frukten innehåller nämligen fibrer. Vitaminer. Mineraler. Antioxianter. Massor av bra saker som ger mättnad.

Men många barn får/väljer inte frukt och nötter. De drar istället i sig 3-5 gånger så mycket energi – helt tom energi – med hjälp av godis, läsk, bullar, bollar osv. Som bara trycker upp blodsockret -> ger insulinpåslag -> skapar trötthet + sug efter mer – eftersom kroppen inte fått den näring den behöver. Den får bara massa energi, som den självklart är smart nog att lagra som fett.

Sedan: medvetenheten

Hur många barn idag vet att man blir sjuk av att vara fet? Hur många vuxna vet? Läkaren jämförde påfrestning från BMI på 35 (kraftig fetma) med att röka ett paket cigaretter om dagen. Man blir alltså lika sjuk av att vara fet som av att röka.

Och hur många vet att det inte är normalt att äta socker och vitt mjöl? Hur många vet att det normala är att äta mat som ser ut ungefär som den gör i naturen?

Inte så många, är jag rädd. I alla fall inte i min hyfsat välbärgade förort, där upplysningen annars borde ha kommit ganska långt.

Och så rörligheten

Det är oerhört svårt att träna sig smal, men det betyder inte att vi mår bra av att sitta stilla framför en skärm dagarna i ända. Varken barn eller vuxna. Gå, cykla, hoppa rep, hoppa studsmatta, spring, simma, gympa, rid, sparka boll, öva på brännbollslagen, gör *någonting* med kroppen. Varje dag.

Lika många timmar utomhus som framför skärmen brukar vi säga. En enkel regel som är lätt att följa.

Avslutningsvis…

… så blev jag lättad över Claude Marcus uttalande om sambandet mellan gener och övervikt (alltid skönt att få sin världsbild bekräftad ;-))

Vi kan nämligen inte skylla på våra gener om vi (eller våra barn) är överviktiga. Vår vikt beror på hur och vad vi äter. Det vill säga våra vanor.

Och vanor kan man ärva, men man kan också ändra dem. Om man bara vill. Om man bara gör sina barns (och sin egen) hälsa viktigare än…

Ptja. Viktigare än vad den är idag.

Enligt Claude Marcus är det framför allt tre saker man behöver fokusera på:

  • Regelbundna matvanor – frukost, lunch och middag vid samma tid varje dag, kanske något mellis men inget småätande.
  • Inga sötsaker till vardags – en gång i veckan är mer än tillräckligt.
  • Ta alla chanser att röra på sig i vardagen.

Vilka vanor vill, behöver eller har du redan ändrat för att må bättre?

/ Åsa

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *