När jag sätter ihop SmartaMatens menyer väljer jag säsongens råvaror och kombinerar dem med livsmedel från SmartaMatens kostguide. Allt är lagat från grunden, utan halvfabrikat och onödiga tillsatser.

Protein

En dag i veckan står fisk på menyn (MSC-märkt för hållbart fiske). Övriga dagar sätter jag ihop rätter med t ex quinoa, bovete och baljväxter i kombinationer som ger fullvärdigt protein. Nötter och frön använder jag ofta och gärna, och ibland (ganska sällan) har jag med ägg också. Jag använder inte sojabönor eller produkter gjorda på dessa, förutom den glutenfria sojasåsen tamari.

Läs mer här om du har födoämnesallergier.

Kolhydrater

SmartaMatens kolhydrater kommer från t ex baljväxter, råris, quinoa och bovete samt rotfrukter och grönsaker. Jag undviker råg, korn och vete (även dinkel-, emmer- och kamutvete) eftersom det innehåller gluten.

Fett

Fettskräckens tid är förbi, numera hoppas jag att alla vet hur viktigt det är med bra fett!
Till mat som inte ska hettas upp använder jag kallpressade oljor som olivolja, rapsolja och sesamolja. På spisen och i ugnen är det kokosfett som gäller.
Avokado, nötter och frön ger också fint fett 🙂

 

Kött, kyckling, ägg?

Jag äter inte kött från två- eller fyrbenta djur, och därför finns det inget sådant i SmartaMatens recept. Däremot kan det mycket väl hända att jag använder ekologiska ägg. De innehåller en bra balans mellan fettsyrorna omega 3 och omega 6, förutom att hönorna får picka och sprätta på hönors vis.

Vill du äta kött så gör det, men snälla snälla snälla: se till att det djur du äter fått välja sin mat själv! Ekologiskt, fribetande eller vilt är det som gäller. Dagens industriella djurhållning är en katastrof på alla plan: djuren lider, miljön lider och själv får du kött av urdålig kvalitet.

Mjölk och andra mejeriprodukter?

SmartaMaten innehåller inga mejeriprodukter, vilket gör att den passar dig som är laktosintolerant eller allergisk mot mjölkprotein.

Tänkvärt: De länder som konsumerar mest mjölkprodukter i världen är USA, Sverige, Finland och Storbritannien. Exakt samma länder har störst andel benskörhet…

Mjöl, pasta osv?

Jag använder varken vete, korn, råg eller produkter av dessa, vilket gör det mycket lätt för dig som är glutenallergiker att äta SmartaMaten. Det är också bra för dig som är diabetiker – eller, om man ska vara petig, för alla, eftersom alla mår bra av att äta mat med lågt GI.

Både mjölkprotein och gluten kan faktiskt ställa till problem med magen utan att man har en regelrätt allergi, vilket medför att SmartaMaten ofta hjälper mot “odefinerade” mag- och tarmbesvär.

Sötning, frukt och bär?

Nix. Nope. Ingenting av detta förekommer i SmartaMatens vardagsrecept. Smakerna kommer fram ändå när man använder säsongens råvaror! Dessutom är ju SmartaMaten basisk mat till vardags. Är det fest så gör man andra val – kom ihåg 80-20-reglen och unna dig det du vill ha!

Därmed inte sagt att frukt eller bär är dåligt på något sätt. Tvärtom! De innehåller vitaminer, mineraler och lösliga fibrer och är finfina att komplettera sin frukost med, eller som mellanmål tillsammans med en näve mandlar.

Därför förekommer de ofta  i bonusrecepten som jag skickar ut var 4:e vecka.