På semmeldagen hade vi älskade men inte supersmarta gäster hemma, och det bakades och bjöds på konventionella semlor.
(for the record så var jag inte hemma 😉)

En av gästerna ville provocera lite, ni vet sådär som folk ibland gör när de vill bevisa att de har rätt, och frågade min nu 15-åriga Vilma vilken semla hon tyckte bäst om: vanliga, eller mammas?

Vilma (med munnen full av vanlig semla) kunde inte riktigt svara, men senare delade hon det hon hade velat svara med mig:

“Innan jag äter så är den vanliga semlan godare, men efter att jag ätit så är mammas godare.”

Intressant, eller hur?

Det är framför allt två saker jag vill belysa här.

1. Folk vill ha valt och gjort “rätt”, och de vill bli bekräftade i att de har valt och gjort “rätt”

Det innebär att den som väljer en vanlig semla, eller donken, eller pizza, eller den “normala” mat de brukar välja, kommer att kämpa hårt för att detta ska vara det rätta och normala valet.

Om du gör ett annat val så provocerar du deras världsbild – “varför väljer du inte som jag, betyder det att jag valt fel? nej-nej-nej, det måste vara du som valt fel!”.

När det gäller mat är detta extra tydligt eftersom mat är en så pass social aktivitet.
Om du äter smart är jag säker på att du kan hitta många exempel på släkt, vänner och kollegor som kommenterat mängden grönsaker på din tallrik… eller avsaknaden av pasta, eller vad det nu kan vara som avviker från deras egna vanor.

För många av oss är det lätt att känna sig ifrågasatt av den typen av kommentarer, kanske rent av lite påhoppade. För vi vill ju också ha gjort och valt “rätt”.
Då är det lätt att gå i försvar.

Gör inte det.

Se kommentarerna som nyfikenhet istället! (även om du behöver leta ett tag i tonfallet för att hitta minsta uns av nyfikenhet… fake it ’til you make it 😉)

Dina val är dina, och om någon är uppriktigt intresserad av alla färger på din tallrik, eller dina smarta fikabollar, eller varför du inte äter socker på 4 veckor, eller vad det nu kan vara, så är det ju bara kul att berätta.

Men du behöver inte frälsa någon annan.
All varaktig förändring kommer nämligen inifrån.

Det vi däremot kan göra är att inspirera. Visa på alternativen. Bredda uppfattningen om vad som är “normalt” genom att walk the talk.

2. Hur medvetna val gör vi egentligen?

Tänk att få vara 15 och inse något som de flesta 45-åringar ännu inte insett:
Att den mat vi äter faktiskt påverkar hur vi mår. På riktigt. På djupet. Både fysiskt och mentalt. Trots att (nästan) alla läkare fått lära sig att maten är oviktig.

Det stora problemet är att de flesta inte ens vet hur bra mat känns i kroppen. Det är nämligen ingenting som går att beskriva, det måste upplevas.

Om jag, innan jag började äta smart, hade fått frågan om energinivå från 1-10 så hade jag svarat 8. Ganska nära toppen, alltså.
Nu, när jag ser tillbaka, är det tydligt att den där 8:an snarare var en 5:a…

Innan jag började äta smart hade jag ingen aning om hur 10 känns.

Nu, när jag vet det, kan jag göra ett medvetet val att stanna där.
Men om jag inte vet så har jag inget medvetet val att göra.

Samma sak med socker.

Före mitt och Mickes sockerfria år hade jag ingen som helst känsla av att jag var beroende av socker, eller hur mycket socker påverkar min mentala (o)balans och mitt humör.

Redan efter några veckor utan socker var det övertydligt.

Medvetenhet är en förutsättning för att vi ska kunna göra medvetna val (duh..).

För att kunna vidga vår världsbild måste vi bli medvetna om att den är begränsad, vilket innebär att vi behöver:

  1. Våga ta in nya intryck, våga tänka nya tankar, våga prova nya saker och vanor
  2. Utvärdera hur dessa intryck, tankar, saker och vanor påverkar oss, på kort och på lång sikt.

Bli medveten!

Nästa gång du väljer något “normalt” istället för något smart:
Skriv ned vilken energinivå och hur balanserad du känner dig

* innan du äter
* efter 15 min
* efter 1h
* efter 2h
* efter 1 dygn

Sätt ett larm på mobilen så att du verkligen kommer ihåg att checka in med dig själv!

Förhoppningsvis kommer du inte känna av något efter ett dygn, men om det osmarta var något sött kan jag slå vad om att du börjar bli sötsugen igen…

Google translate och fluffiga filter in action

Din kropp skickar ständigt signaler till dig för att berätta vad den behöver – sömn, vatten, mat, vila, aktivitet osv.

Tyvärr kör många människor dessa signaler genom en intern google translate och fluffiga filter, med resultatet att signalerna “vila” och “vatten” översätts till “sugen” (på mjölkchoklad, pizza, godis eller vad just du nu brukar falla för).

Det är inte förrän vi testat att leva smart ett tag (säg 3-4 veckor) som vi förstår kroppens signaler utan översättare och utan filter.

Tänk på det nästa gång (du tror att) din kropp säger “sugen”.

Testa att dricka ett stort glas vatten, och vila i 10-20 min. Grunda dig själv. Ta en tupplur, eller meditera.
(Att pilla med mobilen är INTE ingenting.)

Hur känns det efteråt? Vad säger din kropp? Egentligen?

/ Åsa

 

6 thoughts on “Gör du medvetna val?

  • 27 april, 2019 kl. 07:05
    Permalänk

    Hej och tack!
    Jag har av hälsoskäl under flera år jobbat med att göra smartare val. En släkting som är näringsterapeut fick in mej på det spåret för jag mådde inte alls bra. Tog en massa prover på vårdcentralen men de hittade inget fel.
    Magen pajade när jag åt något med mjölk eller mjöl. Proverna visade att jag visade lite förhöjda värden mot mjölkprotein men det var så lite så det inte borde ge symtom sa de. Min släkting sa då något “Måste du ha en diagnos för att ändra på något som du efter att provat flera gånger känner att du mår dåligt av”.
    Jag förstår vad din dotter menar. Maten “ligger” bättre i magen. Vi äter kött ibland men både min man och jag känner oss piggare och mår bättre av vegetarisk mat. Humöret och orken har blivit bättre.
    Sockret känner vi också av. Har verkligen blivit medveten om mitt beroende där och känner större förståelse för personer med andra typer av beroende. Jag erkänner mej som periodare. Jag klarar mej utan i flera veckor sen åker jag dit någon vecka då och då.
    Ska verkligen prova ditt tips om att ta ett stort glas vatten och vila lite istället.

    Svar
    • 30 april, 2019 kl. 16:05
      Permalänk

      Hej Marie,
      tack själv, din kommentar gör mig jätteglad.
      Vilken smart släktning du har ❤️!
      Jag hoppas att vatten- och vila-tipset fungerar lika bra för dig som för mig.
      Om du vill ha ännu mer kunskap (och medvetenhet) som “motmedel” mot sockerberoendet, så är det något våra Utmanare brukar prata sig varma om.
      / Åsa

      Svar
  • 27 april, 2019 kl. 16:59
    Permalänk

    Tack för att du belyser detta.

    Jag lider av ett starkt sockerberoende men har lyckats med sockerfria perioder då jag insett att det är en betydligt mycket sundare val. Under perioder då hormoner rusar runt i kroppen innan mens eller under graviditet faller jag tillbaka i sockerfällan igen. Jättesvårt att motstå.

    Svar
    • 30 april, 2019 kl. 15:57
      Permalänk

      Hej Amanda,
      visst är det märkligt hur sockret ibland får diktera vår vardag (för att inte tala om våra helger..!).
      Det *är* svårt att bryta vanan, dels för att det är ett kemiskt beroende.
      Men faktiskt nästan mer för att vår omvärld inte vill ändra sig, och därmed inte stöttar den förändring vi som individer (försöker) driva.
      Dessutom saknar vi ofta både kunskap och medvetenhet kring hur manipulerade vi blir av matindustrin, mataffärer osv. Det är svårt att genomskåda på egen hand.

      Om du vill ha hjälp att få hållbara resultat genom att göra gradvisa förändringar så kolla in SmartaUtmaningen!
      Vi är jättestolta över hur stor skillnad det programmet gör för den som ger sig hän ❤️
      / Åsa

      Svar

Lämna ett svar till Amanda Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *