I nyårslöftenas kölvatten kommer ofta frågan om detox upp.

quickfixFör många innebär det ett mer eller mindre extremt (och därmed väldigt temporärt) program, som helst ska kompletteras av svindyra detox-tillskott.

Inte så smart: jakten på en quickfix

För det första har jag väldigt svårt att förstå mig på extrema program:
Varför ska jag äta på ett visst sätt under X dagar/veckor?
Det smarta är väl att *alltid* äta på ett sätt som stöttar våra kroppar?

För det andra har extrema program väldigt ofta motsatt effekt:
För många blir några dagars/veckors detox per år en ursäkt att äta och dricka skräp resten av året. “För man har ju faktiskt detoxat”.
Dessutom är det lätt att bli frustrerad över och otroligt fokuserad på allt man “måste” avstå ifrån, så när man börjar äta “normalt” igen så tar man igen allt man missat. Med råge…

SockerfrittInte så smart om du frågar mig.

Smart: avstå från socker (och kanske alkohol)

Den enda detox jag tycker är vettig är den som handlar om socker och andra snabba kolhydrater. Där kan det verkligen behövas krafttag eftersom socker är starkt beroendeframkallande.

Alkohol kan också vara vettig att avstå från, men det brukar vi ju inte kalla detox utan “vit månad” (vitt kvartal, vitt år..).

Smart: mycket bra, lite dåligt

grönsaksdiskOm du satsar på att äta så mycket bra som möjligt, och så lite dåligt som möjligt hela tiden så slipper du hela detox-problematiken. För du är inte “toxad” 🙂

Så: istället för en temporär detoxkur rekommenderar jag att blir medveten om hur dina matvanor ser ut, så att du kan ändra det som behöver ändras.

Jag skrev en serie om detta förra året vid den här tiden: Jag vill leva och äta smartare. Läs gärna den!

Min januari- (februari, mars…) INTE-detox

good-habits-bad-habitsIstället för att köra en detox så ser jag över mina vanor, och korrigerar där kursen hamnat snett.

Mitt mål är att hela tiden fylla på med det som är bra, så att kroppen utan problem kan hantera det som är lite sämre.

Eftersom jag åt en hel del (för all del hyfsat smarta) sötsaker under jul och nyår så behöver jag hitta tillbaka till smartare hjulspår, i alla fall till vardags.

Och eftersom jag drack en hel del rödvin (ja, det innehåller antioxidanter men sååå mycket behöver jag inte) så kör jag en vit period just nu. Minst två månader, och så länge det känns bra efter det.

Ungefär så här ser mina veckor ut:

Vardagar (from sön frukost tom fre lunch)

Frukost:
Grapefrukttallrik och en grön drink (ca 0,5 liter)
* Örtte eller rött te, oftast någon av Pukkas goda sorter

Förmiddagsfika:
* 2 rutor 90% choklad
* 1-2 koppar kaffe (från espressomaskinen, och medan den jobbar gör jag 50 armhävningar för att motverka sockret som faktiskt finns i chokladen)
Inget koffein efter kl 12, eftersom det stör nattsömnen och återhämtningen. För alla. Jag lovar.

SmartaTallriksmodellen (finns i kostguiden) ser till att du slipper detoxa!
SmartaTallriksmodellen (finns i kostguiden) ser till att du slipper detoxa!

Lunch:
* Matlåda från gårdagens SmartaMaten-middag: “clean” och mättande mat med massor av grönsaker, bra protein, fint fett och långsamma glutenfria kolhydrater.

Mellanmål:
Bara om jag är hungrig, vilket brukar bero på hur mycket jag rört på mig.

Middag:
* Dagens SmartaMaten-rätt, vi lagar alltid 4 portioner så att det räcker till lunchlåda

Kvällsfika:
* En kopp rött- eller örtte (koffeinfritt), och softa i soffan
* Om jag är hungrig: en sked tahini

Helger (från fredag middag tom lördag middag)

Vi gör precis som vi brukar göra på helgerna, minus vinet just nu.
Och på fredag eftermiddag, innan vi börjar med matlagningen, brukar vi duka upp lite oliver och jordnötter för att markera att nu är det helg 🙂

Dessutom, alla dagar

* Lyxigt örtte, rött te och vanligt simpelt kranvatten med eller utan pressad citron
* Daglig motion (förstås!)

Sammanfattningsvis kan man säga att jag helt enkelt äter så som jag känner att jag kan – och vill – äta resten av livet.
Jag lutar mig mot snälla, kroppsvänliga och smarta rutiner till vardags, medan jag släpper taget alldeles lagom på helgerna.

Och vad som är lagom, det är ju faktiskt upp till var och en 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *