I förra veckan skrev jag ju om mitt chai-te med färsk ingefära, och sedan dess har jag fått några nyfikna frågor kring vad chaikryddorna är bra för.

Färsk ingefära, kanel, kardemummakapslar och hela kryddnejlikor. Rena hälsokosten!

Det är ju en lysande fråga, och den förtjänar ett helt eget blogginlägg 🙂

Ingefära

Ingefära är bra mot inflammationer, ledbesvär, magbesvär, huvudvärk och illamående. Den anses även stärka hjärtat, vara bra mot högt blodtryck, förebygga blodproppar samt sänka det onda LDL-kolesterolet. Inom ayurvedan har ingefära bland annat använts för att optimera ämnesomsättningen och förbättra matsmältningen.

Det finns också forskning som visar att ingefära ger minskad aptit, ökad fettförbränning och ökad energiförbrukning.

Den färska ingefäran är tveklöst bäst, men även den torkade innehåller aktiva ämnen.

Kanel

Kanel innehåller polyfenoler som dels verkar som antioxidanter, dels “låser upp” muskelcellerna så att dessa kan ta upp glukos utan att kroppen behöver utsöndra insulin – något som är extra viktigt för diabetiker. Det är också utmärkt för oss andra, eftersom insulin är ett fettinlagrande hormon. Ju lägre halter av insulin du har, desto bättre fettförbränning får du.

Kanel gör dessutom magsäckstömningen långsammare, du håller dig alltså mätt längre på en måltid som är kryddad med kanel.

Utöver sin positiva effekt på blodsockret kan kanel också sänka LDL-kolesterolet.

Mald kanel är bäst, det är svårt att utvinna polyfenolerna ur hel kanelstång.

VIKTIGT: ät MAX 1,5 tsk kanel/dag, eftersom de aktiva substanserna kan få negativa effekter om du överdoserar dem.
(I mitt te är det bara 0,125 tsk per kopp så komplettera gärna med fler kanelkällor!)

Kardemumma

Kardemumma innehåller mycket antioxidanter och boostar immunförsvaret. Den har också en lugnande inverkan och är bra för matsmältningen. Kardemumma har även visat sig kunna ha positiv effekt på högt blodtryck.

Kryddnejlika

Kryddnejlika lär vara det livsmedel som innehåller mest antioxidanter per gram – 125,5 millimole per 100 g (mole är ett mått på antal molekyler).

Nejlika minskar slembildning, täppthet och hosta, är antiseptiskt, lär ha en blodrenande verkan och är dessutom smärtlindrande vid tandvärk.

Koffeinfritt

Förutom alla ovan nämnda fördelar så är mitt chai-te koffeinfritt. Plus att det smakar och doftar helt underbart, förstås!

/ Åsa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *