Och det bästa av allt… Den. Är. Klar. 🙂

Om jag ska skriva en önskelista på den perfekta frukosten så ser den ut ungefär så här:

  • Snabb och lätt att göra i ordning på morgonen
  • Innehålla långsamma kolhydrater, fibrer, fina fetter och bra protein
  • Vara fri från gluten, laktos och mjölkprotein
  • Vara balanserad och ge mig massor av mineraler, vitaminer och antioxidanter
  • Hålla mig mätt länge
  • Vara i säsong
  • Ge omväxling i smakerna

Ingen lätt ekvation… Vilket medfört att jag jagat den perfekta frukosten läääänge nu.

Men nu tror jag faktiskt att jag har hittat den! Den kräver viss förberedelse – fast inte varje kväll (som mina tidigare iterationer), utan någon gång var tredje eller var fjärde dag – vilket är ett billigt pris att betala om den fyller alla andra kriterier.

Och det gör den!

En stor skål med quinoa och bovete uppblandad med diverse grönsaker står nu och väntar i kylen. Tvärsnabbt att göra i ordning på morgonen – för den är ju redan klar. Basiskt, balanserat, lätt att variera med säsongens grönsaker och proppfull med nyttigheter. Perfekt? Jag tror faktiskt det! 🙂

Ungefär så här gjorde jag:

På kvällen (var tredje eller var fjärde kväll, alltså)

Koka quinoa och låt kallna.

Ta fram en riktigt stor skål – du vill ju laga en stor sats. Tärna tomater, gurka och rädisor (eller andra grönsaker i säsong; broccolibuketter, zucchini osv) och grovriv några morötter. Blanda med den kalla quinoan och lägg gärna i lite ruccola eller annan grönsallad om du vill. Kanske lite finhackad lök? I med en sats mungbönsgroddar också! Skölj hela bovetekorn i kokande vatten och lägg i dem – de behöver inte kokas utan mjuknar i vätskan från tomaterna och de andra grönsakerna.

Häll på kallpressad raps- eller olivolja, 1 msk per portion, och äppelcidervinäger, 0,5 msk/portion. Täck och ställ in kylen.

På morgonen

Lägg upp så mycket du önskar av grönsaksblandningen på din tallrik. Krydda med örtsalt, svartpeppar, chili, salsa, färska örtkryddor eller vad du nu känner dig sugen på. Stek eller koka ett ekologiskt ägg eller två om du är hungrig. Klart!

Variation?

Jajamensan, i det oändliga! Istället för olja kan man slänga i lite nötter. Kanske pressad citron istället för vinäger? Till vintern blir det finhackad vit- eller rödkål istället för tomat och gurka, och kanske lite riven rödbeta också? Hmm. Kanske tillagad rödbeta och palsternacka, nedblandade när de kallnat..? Eller andra grönsaker från frysen, tinade eller tillagade efter smak. Själv längtar jag till avokadosäsongen – avokadon hör för all den inte hemma i den ”förberedda” skålen, men att gröpa ur en avokado tar ju inte många sekunder av den värdefulla morgonstunden 🙂

Summa summarum en frukost som faktiskt fyller samtliga av mina kriterier. Detta kan bli början på en mycket givande vänskap!

Vilken blir din favoritkombo?

/ Åsa

Taggar:     

2 thoughts on “Jakten på den perfekta frukosten

  • 20 februari, 2013 kl. 20:07
    Permalänk

    Låter så gott. Kan man värma den lite på morgonen innan man äter? Jag blir rätt frusen av kall mat. Åtminstone vintertid vill jag gärna ha i mig något varmt.

    Mvh
    Helena

    Svar
    • 20 februari, 2013 kl. 20:49
      Permalänk

      Hej Helena!
      Visst kan du värma den – slå lite vatten i botten på en kastrull och rör om medan du värmer så att det blir “lagom”. Bra för vinterbruk!
      / Åsa

      Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *