Jag fick en fråga angående nötter:

“Är alla nötter bra? Om det är några som inte är det, vilka är det? Jordnötter då? Saltade? Rostade? Om man skulle jämföra rostade cashewnötter som är smaksatta med något gott, med lösviktsgodis, så måste väl cashewnötterna vinna i nyttighet? Vi har tänkt köpa lite nötter och sånt och göra en egen nötmix, med russin och liknande – så jag tänkte kolla med dig vilka nötter som är vettiga då.”

Bild från FoodMatters

Hmm.
Är alla nötter bra?
Det beror ju på vad man jämför med, och jämför man med lösviktsgodis, chips, ostkrokar och andra snacks så är svaret JA.

Men det finns ju bättre och sämre nötter och fröer.

Dels beror det på hur de blivit behandlade: blötlagda är mycket bättre än orostade och osaltade, som i sin tur är mycket, mycket bättre än rostade och saltade.

Dels beror det på hur mycket mineraler, vitaminer och antioxidanter de innehåller.

Allra bäst är sötmandlar, paranötter (brazil nuts), pumpakärnor, solroskärnor, chia-, hampa-, lin- och sesamfrö.

Därefter kommer hasselnötter, rostade kastanjer, valnötter, kokosnötter, macadamianötter, pekannötter och pinjenötter.

Sämst är cashewnötter, jordnötter och pistagenötter, av flera anledningar:

  1. Rostningen.
    En hård rostning förstör de fina fetterna och gör dem direkt ohälsosamma. Vill man ha rostade nötter och frön bör man rosta dem själv: max 150 grader och 10-20 minuter beroende på storlek. Och rör gärna om efter halva tiden.
  2. Saltet.
    NaCl, dvs koksalt, är också ohälsosamt i de mängder det rör sig om. Vill man salta sina nötter så bör man använda ett mineralsalt med mer kalium än natrium, tex Jozo mineralsalt eller Seltin eller vad man nu hittar i affären. Lös upp det i lite vatten och skaka runt nötterna i det före rostningen, eller tillsätt lite tamari i slutet av rostningen.
  3. Risken för mögel.
    Alla tre sorterna – och även paranötter (brazil nuts) angrips lätt av mögel vilket gör dem direkt otjänliga som människoföda. Spotta ut om du känner minsta antydan till mögel!

Om jag skulle göra mig en egen nötmix så skulle jag ta blötlagda sötmandlar, pumpakärnor och solroskärnor. Kanske lite chiafrön, skalade sesamfrön, hasselnötter och valnötter också (fast jag skulle inte blötlägga chiafröna, sesamfröna och hasselnötterna).

(Oskalade sesamfrön har mycket bättre näringsvärde än skalade, men de passar inte så jättebra i en nötmix eftersom de behöver krossas också.)

Jag gillar verkligen smaken och sprödheten hos rostade nötter, så jag skulle rosta dem i 150 grader; 20-25 minuter för sötmandlar, hasselnötter och valnötter, 10-20 minuter för pumpa- och solroskärnor. Chiafrön och sesamfrön skulle jag ha i efteråt.

Ville jag ha något salt skulle jag nog hälla på lite tamari de sista minutrarna av rostningen och skaka runt nötter och fröer ordentligt.

Och ville jag ha något sött i skulle jag ta ekologiska russin (med tanke på hur besprutade vindruvor är) och bruna, osvavlade aprikoser. Aprikoserna skulle jag klippa i mindre bitar, och både russin och aprikoser skulle jag blanda i efter rostningen.

Visst låter det gott? För att inte tala om nyttigt 🙂

Kom bara ihåg en sak när det gäller nötter och fröer: de är riktiga energibomber, så ät balanserat och med måtta!

/ Åsa

2 thoughts on “Nötter och fröer – bra, bättre, bäst

  • 3 januari, 2016 kl. 12:39
    Permalänk

    Hej och tack för din fina blogg. Jag har lärt mig massor hos dig. Brukar rosta müsli i ugn, men har aldrig blötlagt fröer och nötter. Förstår nu att detta måste göras. Kan man blötlägga tillsammans, T ex solroskärnor och pumpafrön? Hur torkar man bäst, för det måste väl göras innan ugnen sätts på rostningstemperatur? Har du några andra praktiska tips? Jättetack från Charlotta

    Svar
    • 4 januari, 2016 kl. 12:36
      Permalänk

      Hej Charlotta,
      vad glad jag blir att du hittar inspiration här hos mig 🙂

      Man *måste* inte blötlägga – det värre att avstå från nötter och fröer för att man inte hunnit blötlägga, än att äta icke-blötlagda.
      Och om man “bara” rostar dem (tex i en granola) så är det också helt OK. Värmen tar bort en del antinutrienter, och hållbarheten blir bättre än vid blötläggning + rostning.

      Jag blötlägger mina fröer för sig, eftersom rostningstiden är olika.
      (om jag inte gör frökex, där alla fröer gräddas tillsammans)
      Jag torkar inte mellan blötläggning och rostning, jag bara häller av vattnet i en sil och sköljer igenom en extra gång. Sedan rostar jag i 150 grader.
      På den här sidan (blöta nötter i amelia) har jag samlat blötläggnings- och rostningstider.

      / Åsa

      Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *