Blir du hungrig mellan frukost och lunch, eller mellan lunch och middag? I så fall finns det en quick-fix som faktiskt funkar:
ät mellanmål!

Hunger – riktig hunger – är kroppens sätt att säga “fyll på med näring, NU”.
Hunger är en superviktig signal som vi behöver lyssna till. Precis som vi behöver lyssna till signalen “mätt”.
Av den anledningen är jag inte en förespråkare av regler typ “ät var 3:e timme”. Det viktiga är att äta frukost, lunch och middag och – OM du är hungrig – ett mellis. Eller två.

Lyssna på kroppen. Den vet.

Att vara sugen har ingenting med hunger att göra. Sug handlar om vanor (eller ovanor) och fysisk och/eller psykisk obalans, och kan oftast avhjälpas med ett stort glas citronvatten och en stunds meditation 😉

Hur som helst. Om du är hungrig så behöver du helt enkelt äta något som fyller på med näring och bra energi. Lååångsamma kolhydrater äger, vilket är anledningen till att bullar, kakor och andra sötsaker suger som mellanmål.

Här kommer några förslag på vettiga mellanmål som både är basiska, balanserade och snälla mot blodsockret:

Snabbisen: en frukt och en näve nötter. En avokado (när den är i säsong, typ okt-apr) med örtsalt eller lite salsa är helt oslagbart.

Mer tid: Sväng ihop en smoothie, eller kanske frukt- och bovetemuffins, eller rent av en kikärts- och bovetevåffla med skivade grönsaker.

Rester i kylen: En böndipp med stavade grönsaker, kall kokt potatis med lite solrospesto eller bara rester från någon tidigare (balanserad!) måltid är suveräna mellanmål.

Oavsett vad du äter så kom ihåg att dricka också. Allra bäst är ett stort glas citronvatten, näst bäst är ett stort glas vatten. Te går såklart också bra, gärna med färsk ingefära och 0,25 tsk hemmagjord chaikrydda: Blanda 1 del mald ingefära, 1 del mald kryddnejlika, 1 del mald kardemumma och 2 delar mald kanel i en snygg burk. Klart.

Månadens bonus för SmartaMatens medlemmar är för övrigt en mellanmålsspecial – coming soon to a mailbox near you 🙂

Vilket är ditt favoritmellis? Kommentera gärna nedan!

/ Åsa

Taggar:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *