Mitt mål med SmartaMaten är att det ska vara enkelt att äta ”rätt”.

Och att du ska slippa fundera på matplanering och göra inköpslistor.

Jag är nämligen övertygad att du kan göra något annat med den tiden.
Laga bra mat, till exempel. 🙂

Jag har jobbat hårt för att göra recepten enkla att följa.

Alla recept är näringsberäknade så att du ska få i den både den energi och den näring du behöver för att må bäst.

Men.

Att SmartaMaten passar de flesta betyder inte att den passar alla – så läs igenom frågorna och svaren på den här sidan om du undrar över något!

Två veckor med SmartaMaten (varje dag) och idel positiva erfarenheter.
Magen är lycklig, inget sug efter ”onyttigt”, träningen spättat upp en nivå, energikurvan peakar rakt upp, fått kommentarer på jobbet att jag ser mycket piggare ut, känns som jag inte behöver sova (kanske inte helt optimalt) och plånboken superglad.
Trots att jag köper ekologisk så mycket jag bara kan så märker jag en radikal skillnad i min matkostnad neråt.
Var inte så många fel där, eller hur? 🙂
Nika

Känner du dig osäker på vad som egentligen är “rätt”? Det finns ju så många skolor – GI, LCHF, Atkins, stenålderskost/paleo, makrobiotiskt, lågfett, raw, you name it…

I SmartaMatens kostguide hittar du mer om min syn på hur maten påverkar oss, liksom en omfattande pH-guide med listor på (smarta) maten som får dig att må bra och den (inte så människovänliga) som du bör dra ned på.

Äntligen har jag hittat ”hem”!
Jag började med LCHF för att komma bort ifrån bröd och pasta, och har nu hittat hit. Precis den mat jag har velat äta sedan länge, men inte vetat hur. Inte minst bonusrecepten är mycket goda, smakar så mycket bättre än all LCHF- bakning jag provat. Glad!
Julia

Smart står för

  • Säsongsanpassad – de råvaror som är i säsong ger både mer smak och bättre matkvalitet
  • Miljömedveten – “plant slant”, dvs huvudsakligen vegetariskt i kombination med fisk och ibland ägg
  • Allergivänlig – naturligt fri från gluten, mejeri och sojaprodukter.
    Dessutom proppfull med mineraler, vitaminer och antioxidanter, och därmed också Alkalisk, dvs basisk
  • Ren – fri från onödiga tillsatser så långt det någonsin är möjligt
  • Tillåtande – när du äter balanserat finns det utrymme för utsvävningar – ingenting är förbjudet!
Supersmakliga maträtter, dessutom lätta och laga.
Giller verkligen att det är säsongsvaror samt att det altid är varor som finns i mataffären.
Jag är helt enkelt övertygad om att vegetarisk mat är framtidens hälsokälla.
Vi njuter iaf alla SmartaMaten-recepten. Tack för alla fina recept.
Maria Isabelle

Vill du ha en supereffektiv diet som på något magiskt sätt ska trolla bort hela din övervikt?

Helst en som – ännu mer magiskt – ska hålla dig smal efteråt, trots att du går tillbaka till dina gamla matvanor?

Du kommer att bli besviken.

Fast om du behöver gå ned i vikt lär du göra det…

En mycket populär bieffekt av att äta SmartaMaten är att överflödigt fett brukar försvinna.

Till och med de där sista envisa kilona.

Det är skillnad på näring och energi

Mat som är fattig på näring och rik på energi ger både viktökning och undernäring.

SmartaMaten är mycket näringsrik och relativt energifattig.

När du äter riktig mat – näringsrik mat – så hjälper du kroppen till balans. Och när kroppen är i balans är det lättare att äta lagom, och då försvinner överskottsfettet.

SmartaMatens energiinnehåll är perfekt för dig som inte rör dig supermycket – du kommer bli mätt och belåten.

Tålamod är en dygd

Det tar ett tag för kroppen att balansera sig, så har du bråttom så får du väl… ehum. Sluta ha bråttom.

Låt kroppen ta den tid den behöver, ge den bra mat och frisk luft, och du kommer både att få mer energi och mindre att släpa på!

Sedan jag började med SmartaMaten för snart 11 månader sedan har jag kunnat sluta med mina blodfettsmediciner som jag haft i 20 år.
Uppsvällda onda magen är nästan borta.
Blodsockersvängningarna kommer ytterst sällan.
Muskel och ledvärken har minskat.
Och jag har gått ner 23 kg.
Min man har gått ner 10 kg.
Alltså bara vinster.
Tusen tack!
Ann-Katrin

Det bästa jag gjort att gå med i SmartaMaten 🙂
Jag mår jättebra + att mina 5 extrakilon är borta 🙂
Anonym

Tycker du att halvfabrikat är guds gåva till människan?

Är korv och makaroner precis lagom krävande att laga till?

SmartaMaten är inte din grej.

Det är klart att det tar längre tid att laga bra mat än att mikra några köttbullar, koka snabbmakaroner och skvätta på lite ketchup.

I princip alla SmartaMaten-recept går att laga på 30-45 minuter, förutsatt att du har vettiga verktyg som bra knivar och en matberedare som du kan finhacka grönsaker i.

Ska du koka bönor kanske du vill lägga på 10 minuter extra, men det kan det ju vara värt. Gör storkok och frys in så går det snabbare nästa gång!

Sedan har vi den delikata frågan hur mycket tid man egentligen sparar på ”snabbmat”… Det är en mycket kortsiktig besparing som med största sannolikhet kapar flera år från vår livslängd.

Lägg lite tid på att laga bra mat, så lever du längre, bättre och friskare!

Dessutom: laga så att det räcker till lunchlåda – då sparar du både tid och pengar, samtidigt som du garanterat får bra mat!

Jag är så himla nöjd. Matlagningen tar lite längre tid, men resultatet känns så bra: gott, nyttigt och rätt. Du gör det enkelt att äta nyttigt och balanserat. Tack!
Frida

Jag sparar verkligen tid med SmartaMaten! Det är underbart att ha en färdig matsedel att följa! Jag är verkligen lycklig över att ha funnit dina recept!! Tack!
Karin

Jag sparar absolut ingen tid med matlagningen, men Gud vad mycket nyttigare jag äter!
Anonym

Är du (eller maken…) inte beredd att ge upp köttet?

Det är helt OK!

SmartaMaten med en extra köttbit är mycket, mycket bättre än “vanlig mat” med kött.

Det smarta är att betrakta SmartaMaten som huvudrätt och köttbiten som ett tillbehör.

Och tänk dig för när du väljer kött så att det blir bra både för dig, djuren och miljön.

Observera att kött från två- och fyrbenta djur aldrig ingår i SmartaMatens recept.

Tänk, att till och med min man som absolut inte ville sluta äta kött är helnöjd med SmartaMaten.
Han tycker det är gott och framför allt tycker han om att det finns färdiga recept och att ingredienserna finns hemma till det som ska lagas.
Detta gäller även mig förstås 😉
Anna
Fisk, nötter och fröer ingår i SmartaMaten
Fisk, nötter och fröer ingår i SmartaMaten

Det beror naturligtvis på vad du är allergisk mot.

SmartaMaten är helt fri från gluten, mjölkprotein, laktos och sojaprotein.

Däremot använder jag nötter och frön då dessa är fina källor till både protein och fett. Jag använder också fisk, och ibland (ganska sällan) ägg.

Byta nötter mot fröer eller fett?

Om du är bara är känslig mot vissa nötter och fröer så byt mot någon sort du tål (cashewnötter brukar fungera för de flesta allergiker).

Om du är känslig mot alla nötter och fröer så byt mot kallpressad olja, se tabellen för ungefärlig mängd.

Jag blev sjuk igen för ungefär 1 år sedan och efter många läkarbesök fick jag till slut rådet att “lära mig leva med det”, då hade jag varit sjuk i 8mån. Blev då så oerhört lycklig när jag hittade smartamaten.se på nätet. Efter 2 veckor med dina basiska recept var jag helt frisk! Jag är född med en mängd olika allergier och eksem och måste ta hand om min kropp för att hålla mig frisk utan mediciner. Tack för att du ger mig verktygen! 🙂 (läs mer)
Rebecca
Råvara/allergen Aldrig Ibland Kommentar
Gluten (dvs produkter av vete, korn eller råg) X
Havre Sällan Var noga med att köpa sk ren havre om du lagar till någon med celiaki
Mjölkprotein X
Laktos X
Sojaprotein X Den enda sojaprodukt jag använder är glutenfri sojasås i form av tamari, i genomsnitt ca 1 recept var 4:e vecka
Kött från två- och fyrbenta djur X
Polerat ris etc X Jag använder inga raffinerade kolhydrater
Hirs X Ger snabba kolhydrater och ingår därför inte i SmartaMaten
Pumpafrön Max en gång/vecka 100 g = knappt 4,5 msk olja
Solrosfrön Max en gång/vecka 100 g = ca 4,5 msk olja
Sötmandel Max en gång/vecka 100 g = drygt 4,5 msk olja
Hasselnötter Max en gång/vecka 100 g = ca 5 msk olja
Valnötter Max en gång/vecka 100 g = ca 5 msk olja
Cashewnötter Endast i bonusrecepten
Fisk Max en gång/vecka
Bönor / kikärter Max en gång/vecka
Quinoa Max en gång/vecka
Linser Ca en gång varannan vecka
Bovete Ca en gång varannan vecka
Ägg Mycket sällan (dock oftare under sommaren)
Socker X Gäller alla sorters socker (vitt socker, farinsocker, råsocker, sirap, agavesirap osv). Det enda undantaget är honung, se nedan.
Frukt, torkad frukt Endast i bonusrecepten
Bär Endast i bonusrecepten
Honung Endast i bonusrecepten
Vegetarisk tikka masala med råris - mina barns absoluta favoriträtt!
Vegetarisk tikka masala med råris – mina barns absoluta favoriträtt!

Ah. Detta är en svår fråga. Svaret är både ja, och nej, beroende på ålder och individ.

Jag har själv fem barn i åldrarna 4-10 år (2011). Den ena 10-åringen och 8-åringen äter glatt allt jag lagar, särskilt om jag gör de kryddstarka rätterna mer åt det kryddmilda hållet. De hävdar att jag lagar världens godaste mat och vill att jag ska börja som mattant på deras skola.

Den andra 10-åringen och 7-åringen provar någorlunda villigt och äter det mesta.

4-åringen petar i maten på 4-åringars vis och skulle gärna leva på makaroner, köttbullar och blodpudding.

Man får ta det för vad det är, och hantera situationen efter bästa förmåga.

Det händer att vi lagar dubbelt, dvs en rätt till barnen och SmartaMaten till oss själva. Om du gör det rekommenderar jag att i alla fall låta barnen smaka på SmartaMaten. Det värsta som kan hända är att de breddar sin smaklökshorisont. Och jag lovar att det känns rätt bra när en 6-åring önskar sig bönsallad till middag!

SmartaMaten och barn på bloggen

Här hittar du inlägg med tips från SmartaMatens medlemmar – och mig – när det gäller barn och SmartaMaten.

Det här med basisk mat är inte så krångligt, egentligen. Det handlar om mat som är rik på de näringsämnen som är bra för oss:

  • Kalium, kalcium, magnesium och massor av andra mineraler
  • Vitaminer
  • Antioxidanter
  • Långsamma kolhydrater och lösliga fibrer
  • Bra protein som är laddat med nyttigheter
  • Fetter som gör oss friska istället för sjuka

Helt enkelt oraffinerade livsmedel. Mat som människan ätit under en stor del av sin utveckling.

Ingen raketforskning, bara sunt förnuft.

Och man kan faktiskt lika gärna kalla det ”människomat” som ”basisk mat”.

Jag har tidigare ätit LCHF 3-4 år. På grund av att jag har problem med magsyra i matstrupen bestämde jag mig för att prova basisk mat. Basisk mat har visat sig ha en omedelbart lindrande verkan på mina problem. När jag bara äter basisk mat kan jag vara utan medicin.
Peter

Från början skickade jag ut recept för söndag-fredag, men den feedback jag fick ifrån medlemmarna var att det var alldeles för mycket. De flesta hann ”bara” laga 3-4 rätter i veckan.

För de flesta är det nämligen en ganska stor omställning att börja äta sundare mat. Då är det smart att ta ett steg i taget, eftersom det är lätt att snubbla och falla in i gamla vanor om förändringen blir för plötslig.

Om du börjar med att laga SmartaMaten fyra dagar i veckan får du ändå ihop åtta måltider/vecka (kom ihåg lunchlådan). Ingen dålig start, eller hur?

Eftersom du får nya recept var 4:e vecka så får du snabbt ihop till ett bibliotek av rätter att fylla ut med under fredag-söndag.

Efter ett enda år med SmartaMaten har du 104 smarta vardagsrecept att variera mellan, allteftersom säsongerna skiftar.

Fundera gärna på hur många rätter du varierar mellan idag – och hur många av dem som är smarta… 😉

När det gäller helgerna har de flesta redan sina ”traditioner”, och då är det mycket bättre att smarta till dem än att försöka vända upp-och-ned på allt.
Sedan är de flesta laxrätter lyxiga nog för att serveras även till helggäster.

Varje 4-veckorsperiod får du två nya veckomatsedlar: en för vecka 1+3 och en för vecka 2+4.

På så sätt får du omväxling (8 nya recept), samtidigt som du hinner pusta ut och laga gamla bekanta ytterligare en gång. En bra balans mellan nytt och tryggt!

Första gången du provar en rätt kan det vara skönt att följa receptet ganska noggrant. Två veckor senare, när du lagar rätten igen, kanske du är sugen på att släppa loss kreativiteten och tex modifiera kryddningen eller någon av ingredienserna.

Och efter ett år har du alltså 104 säsongsanpassade recept – som räcker en hel livstid!

Varje veckomatsedel innehåller ett fiskrecept och tre vegetariska recept med t ex quinoa, baljväxter och bovete. Ägg kan också förekomma.

Näringsberäknade, balanserade och lättlagade recept

Jag näringsberäknar alla recept så att de ger tillräckligt med energi och en bra balans mellan fett, långsamma kolhydrater och protein. Dessutom ser jag till att du får i dig B12 och D-vitamin (något som är svårt med en helvegetarisk kost) och folsyra, och framför allt mineraler som kalcium, magnesium, kalium, järn, zink och selen.

Energiinnehållet är anpassat så att det är perfekt för dig som inte rör dig supermycket. SmartaMaten gör dig mätt och belåten, men om du är mycket fysiskt aktiv kan du behöva komplettera med ett mellanmål eller två.

Säsongen råvaror

När jag sätter ihop SmartaMatens menyer väljer jag säsongens råvaror och kombinerar dem med livsmedel från SmartaMatens kostguide. Allt är lagat från grunden, utan halvfabrikat och onödiga tillsatser.

Provlagat och klart!

Jag provlagar alla recept flera (många 🙂 ) gånger, och förfinar och renodlar både smak och konsistens så att du ska få en härligt matupplevelse.

Näring, inte bara massa energi

Det viktigaste att komma ihåg är att SmartaMatens recept ger dig både näring och energi, och att näring inte är detsamma som protein, kolhydrater och fett.

Protein

En dag i veckan står fisk på menyn (MSC-märkt för hållbart fiske).

Övriga dagar sätter jag ihop rätter med t ex quinoa, bovete och baljväxter i kombinationer som ger fullvärdigt protein.

Nötter och frön använder jag ofta och gärna, och ibland (ganska sällan) har jag med ägg också.

Jag använder inte sojabönor eller produkter gjorda på dessa, förutom den glutenfria sojasåsen tamari.

Här har jag skrivit mer om var jag hämtar proteinet till SmartaMatens rätter.

SmartaMatens kolhydrater är låååångsamma och kommer från t ex baljväxter, råris, quinoa och bovete samt rotfrukter och grönsaker.

Jag undviker råg, korn och vete (även dinkel-, emmer- och kamutvete) eftersom det innehåller gluten.

Här har jag skrivit mer om vilka kolhydratkällor jag använder i SmartaMatens rätter.

Fettskräckens tid är förbi, numera hoppas jag att alla vet hur viktigt det är med bra fett!

Till mat som inte ska hettas upp använder jag kallpressade oljor som olivolja, rapsolja och sesamolja.

På spisen och i ugnen är det kokosfett som gäller.

Avokado, nötter och frön ger också fint fett 🙂

Här har jag skrivit mer om vilket fett som är bäst att använda.

Jag äter inte kött från två- eller fyrbenta djur, och därför finns det inget sådant i SmartaMatens recept. Däremot kan det mycket väl hända att jag använder ekologiska ägg. De innehåller en bra balans mellan fettsyrorna omega 3 och omega 6, förutom att hönorna får picka och sprätta på hönors vis.

Vill du äta kött så gör det, men snälla snälla snälla: se till att det djur du äter fått välja sin mat själv! Ekologiskt, fribetande eller vilt är det som gäller. Dagens industriella djurhållning är en katastrof på alla plan: djuren lider, miljön lider och själv får du kött av urdålig kvalitet.

SmartaMaten innehåller inga mejeriprodukter, vilket gör att den passar dig som är laktosintolerant eller allergisk mot mjölkprotein.

Tänkvärt: De länder som konsumerar mest mjölkprodukter i världen är USA, Sverige, Finland och Storbritannien. Exakt samma länder har störst andel benskörhet…

Jag använder varken vete, korn, råg eller produkter av dessa, vilket gör det mycket lätt för dig som är glutenallergiker att äta SmartaMaten. Det är också bra för dig som är diabetiker – eller, om man ska vara petig, för alla, eftersom alla mår bra av att äta mat med lågt GI.

Både mjölkprotein och gluten kan faktiskt ställa till problem med magen utan att man har en regelrätt allergi, vilket medför att SmartaMaten ofta hjälper mot ”odefinerade” mag- och tarmbesvär.

Nix. Nope. Ingenting av detta förekommer i SmartaMatens vardagsrecept. Smakerna kommer fram ändå när man använder säsongens råvaror! Dessutom är ju SmartaMaten tänkt som vardagsmat.

Är det fest så gör man andra val – kom ihåg 80-20-reglen och unna dig det du vill ha!

Därmed inte sagt att frukt eller bär är dåligt på något sätt. Tvärtom! De innehåller vitaminer, mineraler och lösliga fibrer och är finfina att komplettera sin frukost med, eller som mellanmål tillsammans med en näve mandlar.

Därför förekommer de ofta  i bonusrecepten som jag skickar ut var 4:e vecka.