Steg 1: PrioriteraJust nu får jag så många rop på hjälp.

Den gemensamma faktorn är växlingen mellan det lugnare sommartempot – då vi har tid att ta hand om oss själva – och det väldigt mycket intensivare hösttempot, då jobbet plötsligt äter upp all tid och ork.

Kraven ökar, och det blir svårare att hålla den standard vi kanske strävar efter.

Att äta bra – som ju är så viktig för att vi ska orka – blir en börda istället för en energikälla, och vi vill mest bara ha matlagningen och ätandet överstökat.

Tro mig, jag fattar.

De kommande veckorna vill jag dela med mig av mina bästa tips för att hantera höststressen.

Här är det första – och viktigaste:

Tips nr 1: Prioritera

Det här är ett enkelt tips, men det betyder inte att det är lätt.

Om du har ont om tid behöver du inse att du inte hinner allt. Bestäm dig för vad som är viktigast för dig att hinna med på den lediga tid du har.

Vissa saker är inte förhandlingsbara, medan andra faktiskt kan vänta till Sedan™.

För min del ser listan på inte-förhandlingsbart ut ungefär så här:

  • Stötta mina tonåringar med allt ifrån läxor och prov till att sitta ned tillsammans och äta och hinna samtala på riktigt
  • Fortsatt knärehab, dvs tid för sjukgymnastik och egenträning
  • Gröna drinken och smart mat så att jag orkar ge järnet både på jobbet och hemma
  • Bara jobba på dagtid vardagar (svårt för en egenföretagare!) – kvällar och helger är till för ”allt annat”
  • I säng tidigt för att orka upp på morgonen

En bra tips när du skriver den här listan är att fundera mer kring vem du vill vara än vad du vill göra.

Min lista över förhandlingsbart innehåller sådant jag egentligen tycker är jätteviktigt. Men jag gör det bara om jag har tid och ork, dvs Sedan:

  • Städa (det gör vi när det krisar – eller när vi ska ha gäster)
  • Tvätta (även här är det kriserna som styr 😉)
  • Socialt liv utanför barnen och Micke
  • och typ allt annat som redan borde vara gjort;
    • natta trädgården inför hösten (skulle behöva en hel arbetsvecka, hej allt ogräs på uppfarten)
    • tvätta och städa bilen
    • bada katterna
    • röja arbetsrummet
    • städa förrådet
    • osv osv osv

Och till sist har jag en INTE-göra-lista.

Den skulle kunna göras lång, men just nu innehåller den bara tre punkter. Jag låter bli att:

  • Stressa över allt som inte är perfekt
  • Ha dåligt samvete för det jag inte gör
  • Titta på TV

Även den här listan tjänar på perspektivet ”vem vill jag vara”.
Själv vill jag vara lugn, närvarande, fokuserad och villig att utvecklas – och för mig går inte det ihop med stress, dåligt samvete och slötittande på TV.

När du har gjort dina prioriteringar så brukar luften kännas lite lättare att andas.

Nästa vecka kommer tips nr 2, som handlar om hur du kan spara tid genom att investera tid.

Hur ser din Inte-förhandlingsbart-lista ut? Och din INTE-göra-lista?

Dela och inspirera i kommentarerna!

/ Åsa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *