wwf-kottguiden
Klicka på bilden så kommer du direkt till Köttguiden hos WWF

Som du kanske vet äter inte jag kött – utom möjligen när vi är och hälsar på Mickes föräldrar i Malå och bjuds på lokal älg eller ren. Vilket inte blir så ofta, eftersom det är 77 mil dit. Och hem.

Det var INTE bättre förr

Annat ljud i skällan var det fram till 2008. Då åt jag och Micke kött och charkprodukter till frukost, lunch och middag. Det var inget halvkilo i veckan (som WWF och Livsmedelsverket rekommenderar), snarare ett halvkilo om dagen… Jeeezuz.

För att ha råd med så mycket kött köpte vi såklart de billigare varianterna. Rent kött för all del, från både kyckling, gris och ko. Men aldrig eko eller KRAV. Inte svenskt. Inte vilt. För det hade blivit så ruskigt dyrt.

Jojo.

Man kan väl säga att utvecklingen har gått framåt. Inte nog med att vi är piggare, smalare, starkare och friskare. Och därmed gladare 😉

Dessutom är vårt ekologiska fotavtryck en bråkdel av vad det var tidigare. För kött är ju minst sagt kasst för miljön.

Köttguiden från WWF

Om vi skippar hälsan för ett ögonblick och tittar på miljöaspekterna så är kött ingen rolig historia.

Både kor och får pruttar och rapar metan och koldioxid, dvs växthusgaser. Gris och kyckling påverkar också klimatet, och den biologiska mångfalden. Detsamma gäller ägg.

Just därför är det så viktigt att vi gör medvetna val – för olika sorters kött påverkar miljön olika mycket.

Och just därför är Köttguiden så himla vettig. För plötsligt är det enkelt att välja smart!

Välj grönt om du vill äta (rött) kött!

Följ färg!WWF fortsätter med de gröna, gula och röda ljussignalerna som även finns i Fiskguiden. Som i sin tur får fler och fler affärer att sluta sälja rödlistad fisk (yay!).

Rött kött (enligt WWF:s färgmärkning) bör vi undvika helt och hållet – för både miljöns och djurens skull. Välj grönt kött istället 🙂

Rött kött (dvs nöt, gris, lamm, get, ren och vilt) och charkprodukter bör vi äta max 500 g i veckan (mer än så ökar risken för cancer i tjocktarmen).

Mindre men bättre!

Medelsvensson äter ca 1 kg kött i veckan. Vissa äter självklart mer, andra inget alls, men ändå. Snittet är 1 kg.

Vilket vi skulle behöva minska till hälften, både för miljöns och hälsans skull.

Nu blir det enkel matematik: om du äter hälften så mycket kött kan du köpa dubbelt så dyrt kött (läs eko/KRAV/vilt).

Det bli bättre för dig. Bättre för djuren. Bättre för klimatet. Win-win-win!

Kött ut, vad in?

Jag åt alltså hiskeliga mängder kött tidigare.

En del av det köttet har vi bytt ut mot MSC-märkt fisk (eftersom jag föredrar viltfångad framför odlad) och ekologiska ägg.

Men det mesta har vi ersatt med vegetarisk mat som bönor (utom soja) och linser, quinoa, bovete, råris, nötter och fröer.

Och vet du vad? Baljväxter, dvs bönor och linser, får faktiskt grönt ljus i Köttguiden 🙂

Hur går dina funderingar när det gäller kött?
Är det plånboken, hälsan, miljön eller djurhållningen som styr dina val?
Vill – eller behöver – du dra ned på köttätandet?

Och om du äter kött – har du laddat ned Köttguiden ännu? Den är ett utmärkt komplement till SmartaMatens kostguide 🙂

/ Åsa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *