Dagens läsarfråga kommer från Anne-Marie:

Finns det inget näringsvärde i restmat, dvs mat som är tillagad och därefter kyld/fryst och sedan uppvärmd igen?

Jag har hört den synpunkten från en bekant och jag kände att jag vill kolla upp det.

SmartaMatens rätter kan ju användas som lunchlåda när det blir mat över.
Hur ska man i så fall kyla/frysa och värma upp för att behålla så mycket av näringsvärdet som möjligt?”

Näringsvärde

Oavsett om du kyler eller fryser så behåller maten sina mineraler och fibrer.

Vitaminer och antioxidanter påverkas av både tillagning och förvaring – i högre eller lägre grad beroende på sort.

För att maxa mängden vitaminer och antioxidanter är det därför smart att äta maten så snart som möjligt. Men det är absolut inte så att dessa bryts ned med blixtens hastighet i kylen, och att maten blir en näringslös sörja om du inte äter den på en gång!

Hållbarhet

Genom att kyla/frysa in maten så snart som möjligt efter tillagning minskar du risken för att den ska bli dålig av andra skäl (bakterier, mögeltillväxt och annat otrevligt).

Vegetarisk eller animaliskt?

En vanlig ”husmorsregel” är att tillagad mat ska förvaras max tre dagar i kylskåp, och denna regel rättar jag mig stenhårt efter när det gäller animalisk mat (i mitt fall fisk och ägg).

Vegetariskt mat håller sig ofta fräsch mycket längre, kanske upp till 5-6 dagar. Använd ditt smak- och luktsinne, det är utvecklat för detta ändamål!

Du som rest i Egypten eller Indien vet hur lätt det är att drabbas av magsjuka/matförgiftning…
Visste du att om du håller dig till vegetarisk mat så minskar risken sjukt mycket? 😉

Kyl eller frys?

Nedbrytning av vitaminer stannar av i frysen, så ur ett näringsperspektiv är frysen bättre än kylen om du inte tänker dig att äta maten inom någon dag.

Det kan dock vara bra att veta att fetter (från tex lax) härsknar även i frysen, så spara inte fet fisk längre än 2-3 mån.

Så här gör jag!

Typisk SmartaMaten-låda: tillagade grönsaker, örtkryddat bovete och rostade sötmandlar. Råkosten skär jag upp imorgon!
Typisk SmartaMaten-låda: tillagade grönsaker, örtkryddat bovete och rostade sötmandlar. Råkosten skär jag upp imorgon!
Jag lagar i princip alltid så att jag får matlåda till dagen efter. Är jag ensam lagar jag två portioner, om Micke är hemma blir det fyra.

Det som ska lagas till, dvs grönsaker, quinoa, bovete, bönor, ris osv, gör jag helt klart. Detsamma gäller eventuella såser, nötter och fröer. Ned med allt i portionslåda/småburkar och in i kylen eller frysen så snart det svalnat.

Däremot väntar jag nästan alltid med de råa grönsakerna tills det är dags att äta matlådan. Då behåller man mer av tex C-vitamin, råkosten blir fräschare och dessutom brukar det ta ungefär lika lång tid att fixa råkosten som att värma resten av maten.

Uppvärmning

Det är långt ifrån alltid jag bryr mig om att värma upp min ”restmat” så mycket. Ibland tar jag bara fram den ur kylen 1-2 timmar innan jag ska äta, så att den hinner blir rumstempererad.

Om jag värmer så gör jag det på spisen, i en kastrull/stekpanna med lite vatten. Det går tvärfort att värma en portion mat på det sättet, och medan maten blir varm fixar jag råkosten.

Mat som är tillagad i ugnsform passar ofta bra att värma i ugnen istället. 150-200 grader, så länge som det behövs.

Jag använder *aldrig* någonsin mikrovågsugn (jo, till min vetekudde…), läs gärna mer här om varför.

Vad är alternativet till matlådan?

Om det nu är näringsvärdet man är intresserad av så är det ju oerhört viktigt att veta vad det är man jämför med.

Självklart är det allra bästa att äta nylagad (smart) mat av superfärska råvaror, vid varje måltid. Men det inte så många som har den möjligheten.

Står valet mellan matlåda och lunchrestaurang?

Jag är helt övertygad om att en uppvärmd SmartaMaten-låda har ett skyhögt bättre näringsvärde och ett mer balanserat energiinnehåll än 99% av alla lunchrestauranger. Jag näringsberäknar och balanserar alla matsedlar, och ser till att en SmartaMaten-portion alltid landar kring 600 (mättande) kcal.

Står valet mellan en SmartaMaten-låda och en färdigmatslåda från frysdisken, några mackor eller en tallrik fil-å-flingor?

Hmm. Ja. Då går näringsvärdena inte ens att jämföra. Men eftersom du har hittat hit, och eftersom du läst så här långt, så tror jag inte att du ens skulle överväga det alternativet.

Men du kanske känner någon som gör det, och som sedan inte orkar någonting..?

I så fall kan du ju tipsa denne någon om att SmartaMaten finns, om han eller hon nu skulle vara intresserad av bättre hälsa och mer energi 🙂

/ Åsa

Taggad den

2 tankar om “Läsarfrågan: näringsvärde i uppvärmd mat?

  • 15 september, 2015 at 18:40
    Permalink

    Du skrev att om man håller sig till vegetarisk mat om man tex befinner sig i egypten, så minskar risken att bli magsjuk sjukt mycket. Du menar väl ”friskt” mycket? Hi hi

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *