Homer-s-DilemmaHur går det för dig?

Har du fått lära känna ditt sockertroll på liiite för nära håll? Det kan bli ganska intressanta inre dialoger… 😉

Sockertrollet kan köra hur fula säljknep som helst, och man behöver känna sig trygg i sina argument för att kunna stå emot. I alla fall till en början.

Det gäller, märkligt nog, inte bara vårt inre sockertroll.

En annan, och mycket intressant fråga är:

Hur har din omgivning reagerat?

Har du fått ovillkorligt stöd i stil med ”Åh, vilket bra beslut!”, ”Strongt gjort, det behöver jag också göra!”, ”Jag tar också en frukt istället för tårta idag”, ”Jag vet, vi gör guacamole och grönsaksstavar istället för chips till fredagsmys”, ”Vi gör en raw-semla istället för att köpa sockerbullar med sockermandelmassa”..?

Någon?

Ingen?

Om du har den typen av stöd från din omgivning kan du verkligen skatta dig lycklig. Det är nämligen väldigt, väldigt ovanligt.

Det normala är tyvärr att både nära, kära, vänner och bekanta har lite svårt (årets underdrift?) att acceptera när vi vill bryta våra vanor och hoppa över det som inte är bra för oss.

Vissa tar det nästan som en personlig förolämpning om man vågar tacka nej till den där hembakta tårtan. Andra nöjer sig med att deklarera – högt och tydligt – att de minsann är värda något extra just idag, eller att de aldrig skulle vilja avstå ifrån vad-det-nu-kan-vara. Och kom igen nu, ”en kaka har ingen dött av!

Det är vår eviga rädsla för att göra fel som slår till. Dina vänner tänker (alldeles omedvetet):

”Hmmm. Om du inte gör som jag, så gör antingen du eller jag fel.
Jag vill inte ha fel. Alltså är det bättre att du har fel. Alltså är det bättre att du gör som jag. Ta en kaka nu!”

Intressant, eller hur? Samma mönster kan man se överallt. ”Nej, jag orkar inte träna så du kan väl skippa din promenad. Vi kan väl mysa i soffan istället…” Och så vidare. Och så vidare.

Vill du leda? Eller vill du bli ledd?

Om du har en omgivning som vill att allt ska vara som det alltid har varit, då behöver du vara extra stark själv.

Du behöver bestämma dig för att vara obekväm, tacka nej, stå för det du tror på.

Särskilt om omgivningen vill proppa dig full med socker – eftersom de själva äter på det sättet och vill att det ska vara rätt. Det kan bero på att de faktiskt inte vet vad socker ställer till med. Eller så tänker de att det ”gäller inte mig”. Eller så är de bara rakt av sockerberoende och inte beredda att göra något åt det.

Det är helt OK. Du behöver inte förändra någon annan. Men du behöver ge dig själv utrymme att förändra dig själv.

Du behöver vara stark när övertalningskampanjerna sätter in, både de inre (från sockertrollet) och de yttre. Och jag vet för lite om din omgivning för att kunna uttala mig säkert, men jag vet i alla fall att sockertrollet tystnar om du inte matar det på några veckor 😉

Nu kan du grunderna!

step-by-step-bannerNu har du kommit en riktigt bra bit på väg mot att leva och äta smartare. Grattis!

Du har en stabil grund att stå på, och för att komma vidare fortsätter du som du börjat, dvs med ett steg i taget.

Förändring? Ja tack! Eller..?

Nästan alla människor upplever ett motstånd mot förändringar. Om du (eller din omgivning…) hör till dem så är det framför allt två faktorer du behöver du hålla koll på nu när du börjar äta och leva smartare:

  1. Hur motiverar du förändringarna? Vilken är din inre drivkraft?
  2. Vilket stöd har du från din omgivning? Och hur kan du se till att du får stöd, om du inte redan har det?

Motivation

Eftersom du hänger här på SmartaMaten så gissar jag att det är kunskap (eller kunskapstörst!) om hur maten påverkar oss som motiverar förändringen. Troligen parat med en önskan om att få ut mer av livet utan att behöva försaka ”allt gott”.

Stöd från omgivningen

Om du inte redan har en stödjande omgivning så är det läge att skaffa det. Be din partner att läsa och förstå – eller i alla fall acceptera och stötta. Kolla med släkt, vänner, arbetskamrater om någon annan också vill må bättre.

Skaffa dig helt enkelt någon att luta dig mot när sockertrollet ylar, någon som du kan utbyta tankar och slutsatser med, och någon som kan dela din lycka (för att han eller hon förstår varför) när du plötsligt blir av med ett problem som du haft ”hur länge som helst” 🙂

Och använd gärna kommentarsfältet här nedanför för att dela med dig! Vilka svaga punkter trycker ditt sockertroll på? Vad säger din omgivning? Vilka är dina bästa tips för att äta och leva smartare?

/ Åsa

Tidigare inlägg i den här serien:
Steg 1 – bli medveten
Steg 2 – lägg till
Steg 3 – sockertroll

2 thoughts on “Jag vill leva och äta smartare – steg 4

  • 19 mars, 2015 kl. 22:01
    Permalänk

    Tack för en inspirerande hemsida!
    Hur många veckor uppskattar du att det tar det att kraftigt förminska sitt ”sockertroll”?

    Svar
    • 20 mars, 2015 kl. 09:32
      Permalänk

      Hej Linda!
      När man bryter med socker/snabba kolhydrater så tar det ungefär 2 veckor innan det vänder och man plötsligt inser att ”det här borde man gjort för länge sedan”.
      Dessa 2 veckor kan vara ganska tuffa, och det är bra att ladda med tex goda teer (koffeinfria) eftersom suget oftast är värst på kvällen.
      En sked nötsmör (allra helst mandel- eller sesampasta/tahini) kan vara bra att luta sig mot om det blir jobbigt.
      Lycka till!
      / Åsa

      Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *