Sådärja, nu är det dags för steg 3 i min serie om att leva och äta smartare!

Hur känns det?

Jag utgår ifrån att du vid det här laget har blivit medveten om hur – och framför allt varför – du äter som du gör.

Dessutom hoppas jag att du börjat lägga till massor av näring, till frukost, lunch, middag och mellanmål.

Om du har gjort det är du redo för steg 3.

Om du inte gått igenom steg 1 och 2 rekommenderar jag verkligen att du börjar med dem, för steg 3 kan kännas som en ganska stor utmaning om man hoppar över vägen dit.

Sockertroll - en kvarleva från stenåldern
Sockertroll – en kvarleva från långt före stenåldern

Bye, bye raffinerat socker

Är du en socker-junkie? Du är inte ensam. Vi är genetiskt programmerade för att överäta socker.

Alla har ett sockertroll.
Det bor i vår hjärna, alldeles nära belöningscentrum, och har gjort massor av nytta för vår överlevnad under hundratusentals år.

Sockertrollet är inget problem när socker bara finns i begränsad mängd, under en begränsad säsong. Men så är det ju inte längre.

Problemet är vi i princip har fri tillgång till socker, och att sockertrollet växer sig större och blir mer högljutt ju mer socker det får. Mycket vill ha mer, och glupskare varelse än sockertrollet finns inte. Jag lovar.

Så. Steg 3:

Svält ned sockertrollet till hanterbar storlek och ljudnivå

Beroende på ditt utgångsläge kan det bli allt mellan superenkelt och extremt utmanande.

Och oavsett utgångsläge så är detta steg helt nödvändigt för dig som menar allvar med att du vill äta och leva smartare.

Det finns nämligen ingenting i raffinerat socker som är bra för oss.
Ingenting.
Inga mineraler. Inga vitaminer. Inga antioxidanter. Och inga fibrer.

Det enda som finns i raffinerat socker är ren energi, och dessutom molekyler som (via vårt finurliga signalsystem) skickar två superstarka uppmaningar till våra kroppar och hjärnor:

  1. Ät mer. Nu. Ät, ät, ät! Nu-nu-nu!!!
  2. Lagra, lagra, lagra! Gör om denna fantastiska, lättillgängliga överskottsenergi till fettreserver så att jag överlever vintern! Make me fat, please! 

Du fattar. Sockertrollet har verkligen gjort nytta för vår överlevnad. Men numera är sockertrollet den enskilt största orsaken till sjukdom och för tidig död. Vilket liksom motverkar sockertrollets ursprungliga syfte 😉

Rent praktiskt

Notera att det inte är kolhydrater i allmänhet som ska bort.
Bara de som ger näringlös (dvs meningslös) energi:

Ta bort:

  • Godis och choklad (kakaonibs och torkade kakaobönor är OK, liksom små mängder mörk choklad 85% och uppåt)
  • Snacks i form av chips, ostbågar, salta pinnar osv – dessa triggar sockertrollet även om de inte nödvändigtvis innehåller socker
  • Kakor, bullar, tårtor osv
  • Läsk och öl, alla sorter (även lågkalori eftersom själva smaken också triggar sockertrollet)
  • Fruktjuice, även färskpressad

Om du brukar äta färdigmat och halvfabrikat behöver du börja läsa innehållsförteckningen. Hoppa över allt som innehåller:

  • Agave
  • Agavesirap
  • Druvsocker
  • Farin
  • Florsocker
  • Fruktos
  • Fruktos-glukossirap
  • Fruktsocker
  • Glukos
  • Glukos-fruktossirap
  • Glukossirap
  • Invertsocker
  • Invertsockersirap
  • Lönnsirap (maple syrup)
  • Maltsirap
  • Maltodextrin
  • Maltos
  • Melass
  • Mjölksocker
  • Muscavado
  • Råsocker
  • Sackaros
  • Sirap
  • Allt som slutar på …syrup
  • Socker (duh)
  • Stärkelsefruktossirap
  • Artificiella sötningsmedel (aspartam, erythritol, sackarin, sukralos, sukrin, stevia med tillsatser, och alla andra mer eller mindre konstgjorda sötningsmedel)
  • Oligofruktos är en polysackarid som vi inte kan bryta ned – däremot kan våra goda tarmbakterier använda den som näring och den gynnar alltså vår tarmhälsa och vårt immunförsvar. Oligofruktos är alltså en OK tillsats.

Ersätt med:

  • Torkad frukt, honung, nötter, osötat nötsmör, osötat frösmör
  • Oliver, nötter, soltorkade tomater
  • Frukt
  • Vatten (gärna med pressad citron), lyxiga teer (rött te och örtte behöver ingen sötning)
  • Färskpressade grönsaker och hel frukt

I övrigt fortsätter du att äta precis som vanligt

Som sagt. Detta steg kan vara hur lätt eller hur svårt som helst, beroende på hur du äter idag.

Om du är en socker-junkie kommer du troligen få abstinensbesvär. Det är ditt sockertroll som talar. Skriv ned vad det säger!
Det kan bli riktigt underhållande läsning om en månad eller så 😉 .

Medvetenhet är en viktig framstegsnyckel, så se till att bli medveten om hur ditt sockertroll kommunicerar med dig.

Vad händer härnäst?

När det här inlägget publiceras är jag halvvägs upp på Kilimanjaros topp – hur coolt är inte det? Snacka om teknikens under 🙂

Och eftersom jag är borta ytterligare en vecka har jag förberett ännu ett inlägg: Nästa tisdag kommer steg 4 på vägen mot ett smartare liv, och som vanligt blir jag jätteglad om du vill dela med dig av dina tankar och reflektioner i kommentarerna.

/ Åsa

Tidigare inlägg i den här serien:
Steg 1 – bli medveten
Steg 2 – lägg till

2 thoughts on “Jag vill leva och äta smartare – steg 3

  • 5 mars, 2015 kl. 21:11
    Permalänk

    Kan du inte skriva ett inlägg om när på dagen osv det är bäst att få in föda rent biologiskt?
    varma hälsningar

    Svar
    • 18 mars, 2015 kl. 16:06
      Permalänk

      Hej Sanna,
      det låter som en bra idé för ett framtida inlägg!
      / Åsa

      Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *