"Mamma, mamma, jag mejade ned en hel tomtearmé"
”Mamma, mamma, jag mejade ned en hel tomtearmé”

Fast om man ska vara nogräknad är det faktiskt drygt en vecka kvar till jul.

Men det börjar dra ihop sig – glögg, lussebullar och pepparkakor serveras typ överallt… För att inte tala om julborden som står uppdukade och lockar med tradition, förväntningar och minnen.

Hur ska man, om man vill vara och äta smart, hantera allt detta?

Här är mina sex bästa tips på hur du kommer ut på andra sidan nyår utan att må både psykiskt och fysiskt dåligt över hur du behandlat din kropp 🙂

Tips 1: lägg till istället för att dra ifrån

Se till att det finns gott om fräscha grönsaker och vegetariska rätter på julbordet, och använd Smarta Tallriksmodellen (finns i kostguiden) som riktlinje.

Här är några av mina favoriter:

Tips 2: ersätt raffinerat socker (gluten, mejeriprodukter) med smarta alternativ

Förra året hade vi bara en enda efterrätt på julafton: torkade fikon och mörk choklad (Lindt 90% eller möjligen mild 85%). Helt oslagbart gott, enkelt och alldeles, alldeles lagom efter julmaten.

Vill du lägga lite mer krut på julgodiset rekommenderar jag dessa:

Vill du bjuda på risgrynsgröt eller nyttiga snacks varje dag? Testa dessa!

Tips 3: njut av det du längtat efter

Har du längtat efter något riktigt osmart som hör julen till? Det är helt OK – så länge du ser till att *njuta* av varenda tugga!

Skippa allt skamfyllt smygätande. Lägg upp på vackra tallrikar och ät utan dåligt samvete. Och utan TV eller andra skärmar! Närvaro är nyckeln till njutning 🙂

Tips 4: ät med samvete

Har du längtat efter julskinka, prinskorv och köttbullar? Se tips nr 3.

Men se för tusan till att de djur du äter har fått leva ett värdigt liv.

Håll dig till vilt eller ekologiskt. Gör inga undantag, för din egen och för djurens skull.

Bättre lite och bra kött, än massor och dåligt!

Tips 5: Rör på dig!

Lediga dagar ger massor av tid att vara ute i friska luften. Klä på dig ordentligt och gå långa promenader, lek med ungarna, varva soffliggandet med joggingturer… om solen är uppe är det en härlig bonus, men det går faktiskt lika bra att komma ut tidigt på morgonen och sent på kvällen 🙂

Tips 6: balansera

Fyll på kroppen varje dag med grönsaksjuicer, gröna smoothies, helvegetariska rätter osv. Så länge du fyller på med bra saker så ger du kroppen verktyg att hantera alla mindre smarta saker du stoppar i dig.

Och kom ihåg: Det är vad du äter mellan nyår och jul som är viktig. Inte vad du äter mellan jul och nyår.

God jul!
/ Åsa

Taggar:     

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *