Om 10 dagar är det vintersolstånd. Det är en av mina favoritdagar på året – för då vänder det äntligen!

Och visst är det värt att fira: om 20 dagar är det lika mörkt som nu, men om bara 21 dagar är det faktiskt lite ljusare. Wohoo! 🙂

Den stora nackdelen med mörkret, förutom att det är så… mörkt, är att vi inte kan tillverka den mängd D-vitamin vi behöver. Eftersom vi också har svårt att få i oss D-vitamin från kosten (gäller även den som äter ”normalt”) rekommenderar jag D-vitamintillskott under hela den mörka delen av året.

Själv börjar jag i mitten av september och håller på till början av maj, och mina värden var helt perfekta när jag kollade mig i våras – puh!

Veckans fråga!

På sistone har det pratats mycket om K-vitamin i kombination med D-vitamin, och detta ligger också bakom veckans fråga:

”Jag har läst att K-vitamin samarbetar med upptaget av vitamin D.
Vad säger du om det, bör man ta det också?”

Anne-Marie

K-vitamin!
K-vitamin!

Vad är K-vitamin?

De viktigaste K-vitaminerna är K1 och K2. Dessutom finns den syntetiska formen K3, som omvandlas till K2 i kroppen.
K-vitamin har en central roll i regleringen av blodkoagulation, dvs blodets förmåga att levra sig vid skador.
Brist på K-vitamin är *inte* vanligt.

Vitamin K1 finns i de flesta livsmedel, tex gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, sallad, persilja och alla kålsorter samt ärtor, avokado, morötter, ost, smör, ägg, potatis, frukt och bär. K1 finns också i olivolja och rapsolja. Den som äter smart får alltså i sig rejält med K1 från kosten. En (ganska liten) del av denna K1 omvandlas till K2.

Den viktigaste källan till vitamin K2 är våra mag-tarmbakterier, som tillverkar K2 i tjocktarmen. Det K2 som våra bakterier tillverkar tar vi upp till 100%.

Tillskott eller ej?

Jag tror säkert att D3+K2 är en jättebra kombination.
Men.
Jag tror att det är viktigare att vi göder våra tarmbakterier – och tillför nya – så att dessa i sin tur kan tillverka K2 åt oss. De har nämligen andra, otroligt viktiga funktioner, som tex att vara en stor del av vårt immunförsvar.

Jag tycker bara att vi ska ta de tillskott som verkligen behövs, och dit hör alltså inte K-vitamin – i alla fall för det stora flertalet.
Däremot är vi många som mår bra av tillskott av goda, K2-tillverkande bakterier 😉

Blodförtunnande och K-vitamin?

SmartaMaten ger – av naturliga skäl – mycket K1. Om du äter Waran eller någon annan blodförtunnande medicin behöver du därför ställa in dosen rätt, och äta ungefär lika mycket grönsaker varje dag.
Om du ökar din ”normalmängd” grönsaker kommer du troligen också behöva öka dosen blodförtunnande.

Vilka tillskott tar jag? (uppdaterad sep-2016)

  • D3, naturligtvis.
    Jag har testat två sorter, dels PurePharma D3 med kokosolja (gelatinkapsel), dels Holistic D3 (vegetarisk kapsel).
    För min del funkar båda lika bra, men eftersom efterfrågan på den vegetariska varianten varit mycket mindre än jag trodde så kommer jag sluta sälja den när lagret är slut.
  • O3, dvs den livsviktiga fettsyran omega 3
    Om du äter fet fisk flera gånger i veckan behöver du inte tillskott. Själv äter jag fisk lite mer sällan än så, så jag tar PurePharma O3, en kapsel om dagen.
  • B12 – superviktigt för vegetarianer – tillsammans med andra B-vitaminer
    Jag gillar Holistic Mega B-komplex.
    Den enda B-vitamin en vegetarian måste komplettera med är B12, och det behöver vara en form som är lätt att ta upp – t ex metylkobalamin som Holistic har i sina produkter.
    B-vitaminer är vattenlösliga (vilket innebär att man måste tillföra nya varje dag) och förbrukas i en rasande takt när man är stressad.
  • Mjölksyrabakterier – åh dessa små räddande änglar!
    Jag äter inte mjölksyrabakterier jämt och ständigt, men då och då tar jag en 30-dagarskur och fyller på med några miljarder 😉
    Holistic Lactovitalis Pro fyller mina högt ställda krav.
    För den som har nedsatt immunförsvar är dessa små gynnare otroligt viktiga, liksom om du har ätit antibiotika.
  • Magnesium och zink
    Även här är jag periodare – det är framför allt när jag tränar mycket som jag behöver tillskott. Vaknar jag av krampade vader är det PurePharma M3 som gäller!
  • Sist, men inte minst: vetegräs!
    Vetegräs innehåller lite av mycket, och för många fyller det ”näringsluckor” som man inte ens visste att man hade.
    För min del är det fiberinnehållet som lockar – om jag får min dagliga vetegrässhot så uppför sig min mage exemplariskt. Om jag slarvar… njae, inte så kul. Jag slarvar inte.

Mycket, mycket mer information om respektive kosttillskott hittar du under själva produkten i min SmartaMaten-butik.

Jag har också skrivit om D-vitamin tidigare: dels detta tips på VIKTIG föreläsning, dels detta inlägg om hur jag får i mina barn D-vitamin (funkar faktiskt bättre med Holistic-varianten, eftersom man kan tömma kapslarna utan spill och det därmed inte blir några gelatinrester i drinken!).

Jag hoppas att detta ger dig lite stöd i tillskottsdjungeln!

Och kom ihåg: Ju mer vitaminer och mineraler du kan få i dig via kosten, desto bättre – naturlig och smart mat är *oändligt* mycket bättre än det mesta du kan köpa i hälsokosten!

/ Åsa

Taggar:         

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *