ELLE nr 2 2014  - Ät dig pigg med basisk mat
ELLE nr 2 2014 – Ät dig pigg med basisk mat

Det är så himla roligt att media äntligen börjar få upp ögonen för ”hållbart ätande” (åh, det uttrycket gillar jag – det måste jag börja använda!).

Tänk vad underbart att fokus börjar flytta från quick-fix-dieter med fokus på tvärsnabb viktnedgång, till den sorts mat som gör oss friska, pigga och – och vi behöver det – hjälper oss att hitta en sund vikt.
Och dessutom är bra för miljön!

Jag fick den stora äran att bli intervjuad i tidningen ELLE (nr 2-2014, ute just nu) om basisk mat. Anledningen till artikeln är det svenska släppet av kokboken Härligt hälsosam: ät medvetet med syra/baskontroll av Natasha Corrett och Vicki Edgson.
Jag har den engelska versionen sedan länge, och även om jag inte håller med om allt är det en väldigt trevlig bok 🙂

Läs artikeln här (4,3 MB) eller genom att klicka på bilden.

Trevlig helg!
/ Åsa

4 thoughts on “Tidningen ELLE och jag om basisk mat :-)

  • 8 februari, 2014 kl. 10:12
    Permalänk

    Jag håller helt klart med om att det är himla bra att media får upp ögonen för hållbart ätande och inte mest quick-fix-dieter.
    Kul att du får chansen att nå ut i flera tidningar med basisk mat! 🙂
    Har för övrigt just undrat om det inte finns någon kokbok för basisk mat, så nu fick jag ju ett bra tips från dig om det.
    Vad anser du förresten om Ph-kalk (calcium/magnesium) för att basa kroppen? Menar då självklart i hop med en så hälsosam kost som möjligt i övrigt.
    (Phbalans.com)

    Svar
    • 11 februari, 2014 kl. 10:19
      Permalänk

      Hej Estelle!
      pH-kalk är basiskt, och så långt är allt bra.
      Men. Jag är mycket, mycket skeptisk till vår förmåga att ta upp den sortens kalk som finns i pH-kalk.
      Både kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat har mycket låg biotillgänglighet – de går alltså till stor del rakt igenom kroppen utan att göra någon som helst nytta.

      Min personliga uppfattning är att det är bättre att få i sig kalken via maten – grönsaker, nötter, frön osv.
      Om vi blötlägger nötter och fröer blir alla mineraler de ger lättare att ta upp.
      Mitt favoritkalktillskott är sesamfrön med skal – blötlagda, rostade och därefter krossade. (http://smartamaten.se/2012/05/naturligt-och-gott-tillskott/)

      En mycket viktig komponent i kalkupptaget är också våra D-vitaminnivåer. Får vi inte tillräckligt med D-vitamin kan vi inte tillgodogöra oss kalk. Jag äter en rejäl dos D-vitamin varje dag från september till maj. Under sommarmånaderna hoppas jag att solen ger det jag behöver… (http://smartamaten.se/2013/02/d-vitamin/)

      Om du är nyfiken på pH–kalk så prova (det gör i alla fall ingen skada) och se vad som händer.
      Eller prova att följa mina tips och råd – och att äta SmartaMaten – och se vilka effekter det ger 🙂
      / Åsa

      Svar
  • 11 februari, 2014 kl. 17:01
    Permalänk

    Nudelsalladen i artikeln såg god ut 🙂 undrar bara vart man får tag på bovetenudlar och umeboshipasta?

    Svar
    • 11 februari, 2014 kl. 19:07
      Permalänk

      Hej Anneli!
      Det är ju inte mina recept (jag gör vad jag kan för att hålla mig till ingredienser som finns på välsorterade Coop/ICA/Hemköp) så jag vet inte riktigt.
      Mitt bästa tips är asiatiska affärer (jag har en gång köpt umeboshiplommon i en japansk affär).
      Lycka till!
      / Åsa

      Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *