Nämen vänta ett ögonblick, kanske du tänker nu – det här skulle väl handla om att *äta*?

Jo, visst är det så, men om du inte rör på dig så spelar det ingen större roll vad du äter. Din kropp kommer deppa ihop och dra på sig finfina förutsättningar för sjukdom. Punkt.

Våra kroppar är byggda för rörelse – vilket är oändligt långt ifrån hur de flesta moderna människor lever. Vi tar bilen, bussen, tåget. Vi sitter still i våra kontorsstolar, och när vi kommer hem sjunker vi ned i soffan. Osv, osv.

Hur ofta rör du på dig?

Ungarnas dansmattor. Vansinnigt kul, och svettigt värre 🙂

Även om det är superbra om du kommer iväg till gymmet ett par dagar i veckan så är jag en ivrig förespråkare för att motion är något vi behöver *varje dag*. Daglig motion ger ökad energinivå, förbättrad matsmältning, bättre sömn, förbättrade mentala funktioner, ökad livslängd, förbättrad hjärtfunktion, minskad spänning och stress, mindre oro och depression och minskad risk för våra populära välfärdssjukdomar. För att nämna några av fördelarna.

Därmed inte sagt att man måste träna som en tok varenda dag för att må bra! Men någon form av motion behöver vi faktiskt för att hålla oss friska, pigga och starka.

Vilken träning är bäst?

Vilken är träning är bäst, frågar någon.

Den som blir av, svarar jag.

Gör det du tycker är kul, eller i alla fall inte avgrundstråkigt!

Ska jag gå till ett gym och lyfta vikter eller dra i maskiner pallar jag inte många gånger. Inte heller avancerade dansklasser som kräver mer än måttlig koordinationsförmåga. Det är helt enkelt inte min grej – trots att jag älskar att röra på mig.

Jag är mer för det enkla, det som kräver minimalt med extratid och utrustning. En yogamatta, gåstavar och ett par bra springskor räcker nästan hela vägen för mig. Släng in en kettlebell så är hemmagymmet komplett 😉

Jag brukar gå med stavar ungefär fem dagar i veckan. (Här finns en kort instruktionsfilm, lite torr kanske men han verkar väl påläst.) Två dagar joggar jag istället, och kompletterar med ett stretchigt yogapass. Och två dagar kör jag ett kort och intensivt styrkepass eftersom muskelträning (eller de tillväxthormoner som stimuleras av muskelträningen) är världens mest effektiva föryngringskur.

Men det är jag, och hur jag gör kan möjligen duga som inspiration. Det enda som betyder något *på riktigt* är att du gör det som funkar för dig. Och att du gör det.

Den gamla klassikern ”vardagsmotion” är en klippa i det här sammanhanget. Cykla till jobbet, gå till affären, kliv på och av en hållplats längre bort, ta trapporna istället för hissen, you name it. Kanske en sväng på ungarnas dansmatta – så mycket bättre än att sitta i soffan och titta på TV!

Det absolut minsta du kommer undan med är en promenad varje dag. Lång eller kort avgör du själv – börja hellre med korta promenader som du förlänger, än långa promenader som rinner ut i sanden efter ett tag.

Därifrån är det bara att öka (i egen takt) tills du hittar en nivå du är nöjd med. Allra bäst är om du kombinerar kondition, styrka och smidighet, men om du inte får till det från början så ta (här kommer den!) ett steg i taget 🙂

Vilken är din favoritmotion? Rör du på dig så mycket som du skulle vilja? Och vad skulle du behöva för att nå den nivå du vill vara på?

/ Åsa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *