Idag är det skärtorsdag, och jag trodde att vi skulle bli översvämmade av små influgna påskkärringar. Har till och med laddat med nyköpt smågodis (nej, jag predikar inte mitt budskap för andras barn, där går liksom gränsen). Men hittills är det bara tre omgångar sötnosar som kommit förbi och länsat förråden.

Vad huset spontanförmår – hade blivit bra snyggt om jag hade haft körsbärstomater och physalis hemma också!

Hur som helst. Om man vill ha något nyttigare än smågodis (som jag för övrigt vägrar äta själv – de är alldeles för fulla av otäcka färgämnen, konstgjorda smaker och eh.. bindväv?), då finns det faktiskt alternativ. Här är mina favoriter:

  1. Sötmandlar. Bästa godiset alla kategorier. Basiskt, gott och mättande!
  2. Andra nötter, som valnötter, hasselnötter, paranötter, cashewnötter, pistachnötter, till och med jordnötter är tusen gånger bättre än smågodis.
  3. Körsbärstomater och physalis. Trevlig storlek, lätta att äta och dessutom söta – både att äta och att titta på.
  4. Alla andra färska frukter och bär – även om vissa kanske är lite söta så är de ändå oändligt mycket bättre än ni-vet-vad 😉
  5. Torkade frukter och bär, för den som är sugen på koncentrerad sötma.
  6. Oliver; svarta kalamata med kärna. Mums.
  7. Lindts 90%-iga mörka choklad. Inget sojalecitin, bara massor av god smak. Om man gillar mörk choklad. Men en ruta räcker ganska långt.
  8. Rawfood-godis (hemmagjort). Ofta en blandning av en eller flera sorters nötter (istället för mjöl), torkad frukt eller honung (istället för socker), kokosfett (istället för smör) och kanske kakao. Eller citron. Eller vanilj. Eller så. Det finns typ 1000 varianter att välja mellan, allt efter tycke och smak. Superenkelt. Supergott. Och supermättande, till skillnad från ”vanligt” godis och snacks som sätter aptitregleringen helt ur spel. Tjoffa i mixern och rulla i kokos, sesamfrö eller ingenting alls. Gott-gott-i-gott-gott!

Glad påsk!

/ Åsa

Taggar:     

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *